مقامات رژیم سعودی مدت هاست که علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی می کنند و این موضوع متمرکز بر وزیر خارجه و شاهزادگان پادشاهی عربستان است.

مقامات سعودی مدعی هستند که  جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا اقدامات بی ثبات کننده انجام می دهد و این موضوع درحالی مطرح می شود که عربستان سعودی یکی از بزرگترین حامیان افراط گرایی در منطقه است.

 

اخیرا یکی از مقامات سعودی به نام  شاهزاده "ترکی فیصل" ادعاهایی را ضد ایران مطرح کرده که البته جای تامل جدی دارد و این شاهزاده سعودی که در گذشته رئیس دستگاه اطلاعات عربستان بوده با اعتماد به نفسی  غیر قابل وصف رژیم سعودی را نسبت به ایران در موضع برتر دانسته است.

**بازخوانی اظهارات  "ترکی فیصل"

"ترکی فیصل" از اعضا  ارشد خاندان سعودی در مصاحبه با "بی‌بی‌سی" گفته که دو کشور منافع مشترکی در منطقه دارند، اما به گفته وی  ابتدا ایران باید دست از بی ثبات کردن منطقه بردارد و نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

 

 

 

 

رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان گفت: عربستان نمی‌خواهد با ایران و مردمش رابطه بدی داشته باشد، اما ایران باید مشخص کند که در منطقه به دنبال چیست.   نمی‌شود در منطقه بی‌ثباتی ایجاد کرد، همانطور که ایران با حمایت از شبه‌نظامیان مختلف در سوریه، عراق و یمن ایجاد کرده و بعد بگویید که آماده گفت‌وگو هستید.

فیصل همچنین در خصوص تجاوزات عربستان علیه یمن گفت: تا زمانی که حمایت ایران از انصارالله  یمن ادامه داشته باشد، عملیات عربستان هم ادامه خواهد یافت. وی همچنین از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای خارج کردن نیروهای روس از سوریه استقبال کرد و گفت که اگر هیچ نیروی خارجی در سوریه نباشد، روند صلح در آن کشور تسریع می‌شود.

** جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش دارد

جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش دارد و این کاراکتر در قالب کمک های مستشاری به کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله عراق و سوریه نمود پیدا کرده است.

سردار سرتیپ "محمد اسماعیل کوثری" عضو کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی درباره کمک های مستشاری ایران در منطقه اظهار داشت: آزادگان جهان کمک های مستشاری ایران را برای مقابله با تروریسم دریافت می کنند.

مقامات کشورمان هیچگاه حضور نظامی در سوریه را تائید نکردند و این موضوع نشان می دهد که پادشاهی عربستان تلاش دارد تا از کشورمان یک چهره خشن در منطقه بسازد و این دنباله سناریو ایران هراسی است.

 

البته باید دید کدام کشور نقش بی ثبات کننده در منطقه دارند؟ آیا ایران نقش بی ثبات کننده در منطقه دارد یا عربستان که همواره تلاش کرده در جنوب شرق کشورمان  اقدامات ضد امنیتی انجام دهد و موفق نشده است؟

آیا ایران نقش بی ثبات کننده در منطقه دارد یا عربستان سعودی که تلاش می کند با اعزام نیرو به سوریه این کشور را وارد مرحله جدیدی از التهاب کند؟ سوال بعدی این است که چگونه شد رژیم سعودی ناگهان به فکر کمک به مبارزه ائتلاف ضد داعش با تروریست ها شد و چرا دو سال پیش این کار را انجام نداد؟

** حزب الله که اکنون یک نیروی عمل کننده ضد داعش است، چگونه از سوی عربستان  یک گروه تروریستی شناخته شد؟

سوال بعدی این است که عربستان سعودی که داعیه  مبارزه با تروریست های داعش را دارد ، چرا تلاش های انبوهی در سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب کرد تا حزب الله را یک گروه تروریستی اعلام کند؟ حزب الله که اکنون یک نیروی عمل کننده ضد داعش است،  چگونه از سوی عربستان  یک گروه تروریستی شناخته شد؟

 

 

عربستان سعودی یک اقدام جدی برای حمایت از تروریست های داعش انجام داده و بی ثبات کردن منطقه به این معناست که کامیون های حامل سلاح و مزدوران رژیم سعودی در استان "درعا" و "سویدا" کشف شوندو در این زمینه گفتنی بسیار است.

 

روزنامه دیلی میل در این زمینه می نویسد:  تصویر  شکل اعدام عربستان و داعش گویای آن است که تنها تفاوت عربستان و گروه تروریستی داعش "رنگ لباس" آن‌ها بوده و حکومت آل‌سعود، "داعش سفید"   است.

 

 

 

بی ثبات کردن منطقه به این معناست که عربستان سعودی از سال 2004 برای گسترش افراط گرایی در سوریه سرمایه گذاری کند و یا به تروریست ها موشک های ضد هواپیما هدیه دهد تا بتوانند هواپیماهای ارتش سوریه را از بین ببرند.

 

استراتژی  پادشاهی عربستان در سوریه این است که آن ها ابتدا نظام سوریه را سرنگون کنند و بعد برای آینده این کشور تصمیم بگیرند که گروه های معارض قدرت را در دست داشته باشند که تاکنون این راهبرد محقق نشده است.

اما نکته مضحک دیگر در سخنان "ترکی فیصل" این است که اگر ایران نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند، "ریاض" آماده گفت و گو با "تهران" است. اولا جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد و در قالب آموزش های مستشاری در سوریه فعالیت دارد.  

 

ثانیا سعودی ها خود را بسیار در موضع قدرت می بینند که چنین سخن مضحکی را به زبان می آورند. ابتدا باید دید آیا جمهوری اسلامی ایران حاضر به گفت و گو با مقامات رژیم سعودی است یا خیر تا بعد پادشاهی عربستان برای گفت و گو شرط تعیین کند. جمله معروفی است که می گوید " طرف را در روستا راه نمی دادند ، به دنبال کد خدا می گشت" و این وصف حال مقامات عربستان است.