گام به گام با تشکیل فراکسیونی از جنس امید

مجلس نهم با دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و اکنون با پیروزی لیست امید در پایتخت و برخی شهرهای دیگر کشورمان در انتخابات دور دهم مجلس، زمزمه‌های تشکیل فراکسیونی با نام امید را در جریان خبرهای بهارستان قرار داده است.

با توجه به تعریف فراکسیون مبنی بر تشکیل گروهی در درون حزب یا گروهی سیاسی که اعضایش در زمینهٔ چگونگی اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلیِ آن حزب یا سازمان، نظریات و عقایدی متفاوت ابراز کنند، می‌توان به اهمیت شکل‌گیری فراکسیون برای یک جریان سیاسی پی برد زیرا آن جریان مسلما می‌تواند اهداف کلی خود را از طریق آن پیگیری کند.

*زمزمه های تشکیل فراکسیون امید پیش از انتخابات

براین اساس قبل از انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی نیز اصلاح‌طلبان نیز به عنوان یک جریان سیاسی در کشور برنامه‌ریزی‌های خود را بر مبنای افقی دوردست قرار داد تا جایی که خبر تشکیل فراکسیون امید را در مجلس دهم محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قبل از برگزاری انتخابات داده بود.

وی با بیان اینکه ما میثاقی را با اصلاح طلبان برای فراکسیون اصلاحات در مجلس تهیه کرده‌ایم، گفت: مقرر شده فراکسیون جدیدی تحت عنوان "امید" در مجلس دهم شکل بگیرد و همه حامیان دولت در آن خواهند بود.

اکنون نیز که اصلاح‌طلبان توانسته‌اند صاحب تعداد چشمگیری از کرسی‌های مجلس دهم شوند، تشکیل فراکسیون امید را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند تا جایی که عارف منتخب اول مردم تهران در نشست هم‌اندیشی منتخبین مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم مجلس دهم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که روز (شنبه 22 اسفند ماه) با قطعیت خبر از تشکیل فراکسیون امید در مجلس آینده داد.

عارف همچنین در ادامه تصریح کرد که باید فراکسیون امید را هر چه زودتر در مجلس تشکیل دهیم براین اساس یک کارگروه تحت عنوان «تعاون» نیز تشکیل شده است.

وی اذعان کرد: در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه فراکسیون امید را تشکیل خواهیم داد و بنا بر این است که هیچ حرکتی خارج از فراکسیون صورت نگیرد، اگر با همین وحدت و انسجام در دور دوم حضور یابیم پیروز مرحله دوم هم خواهیم بود و ما به جریانات اطمینان می‌دهیم که پس از تشکیل فراکسیون هیچ اقدامی خارج از فراکسیون عمومی صورت نگیرد.

*رایزنی های نمایندگان برای فراکسیون امید

در این میان حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز در ارتباط با تشکیل فراکسیون امید نیز گفت: همه تصمیمات مهم مجلس دهم باید در فراکسیون امید رقم بخورد و این فراکسیون باید بتواند با ساز و کاری دموکراتیک در مجلس فعالیت کند زیرا مردم منتظرند تا منتخبان آنها با وحدت، صمیمیت و تلاش وارد میدان شده و به دولت برای عبور از بحران‌ها کمک کنند.

در همین ارتباط "محمدرضا تابش" نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از رایزنی‌های برخی نمایندگان کنونی برای تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم خبر داد و گفت: در هر صورت لیست فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مسلما در فراکسیونی به نام امید جمع خواهند شد.

وی همچنین تصریح کرد: قاعدتا فعالیت سیاسی بدون رایزنی میسر نخواهد بود لذا برای تشکیل این فراکسیون نیز دیدارها و جلساتی برگزار شده است.

تابش با تاکید براینکه عارف ریاست فراکسیون امید را در مجلس دهم برعهده خواهد داشت، گفت: اکنون نمایندگان مختلفی در حال فعالیت و رایزنی در این زمینه هستند که ضرورتی برای افشای نام آن‌ها نمی‌بینم.

حال با توجه به این تفاسیر باید در انتظار تشکیل مجلس دهم ماند و مشاهده کرد که آیا با تشکیل فراکسیون امید، فراکسیون اصوگرایان رهروان که دوعضو بلند پایه خود را در لیست امید قرار داد نیز بار دیگر تشکیل خواهد شد؟ و یا اینکه اعضای این فراکسیون نیز به جرگه امیدی‌ها در مجلس دهم خواهند پیوست؟!