روایت ظریف از "شب آخر مذاکرات"

 "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با جدیت در مذاکرات گفت:  در مذاکره باید جدی باشیم و مذاکره جای  شوخی نیست. چنین مذاکره ای که در مورد موضوعی است که این میزان هزینه به کشور وارد کرده باید با جدیت دنبال و انجام می گرفت و در زمانی هم لازم می شد که صدا بلند شود و یا با حساسیت بیشتری کار دنبال شود؛ اما با فاصله کمی لبخند هم در مذاکره پیدا می شد تا بتوان فضا را کنترل کرد.

 

وی افزود: یک برخورد نسبتا تندی در شب آخر مذاکرات و در جلسه کوچکتری شکل گرفت که هنوز مصلحت نمی بینم که واردش شده و مطرح کنم و در واقع در بین مذاکره کنندگان موضوعی پیش آمد و از من سوال شدکه تو دستورالعمل در این زمینه از کشورت گرفتی؟ 

 

 

ظریف ادامه داد: مصلحت بود که در آن قسمت نه بگویم ،چون هنوز داشتم روی آن موضوع چانه زنی می‌کردم. بعد ایشان گفت پس تو داری وقت ما را تلف می‌کنی، بدون دستورالعمل از کشورت داری با ما صحبت می‌کنی و بنده هم به ایشان گفتم شما حق ندارید در مورد نحوه ارتباط من با دولت خودم دخالت کنید و اینجا بود که از کلمات تندی استفاده کردیم.

 

وی درمورد نقش آقایان عراقچی و تخت روانچی در مذاکرات افزود: آنها از بهترین همکاران من در مذاکرات هستند و هر دو افرادبسیار قوی،سلیم النفس وقابل اعتمادند که حتما این مذاکرات بدون وجود این دو بزرگوار به نتیجه نمی رسید.