ماموریت ایران به کویت!

 روزنامه «الرأی» کویت روز شنبه (امروز) به نقل از منابع آگاه خود نوشته کویت از سوی ایران مأمور شده تا پیام تهران به 5 کشور عربی حاشیه خلیج فارس درباره تمایل ایران به گفت‌وگو با این کشورها برای حل اختلافات موجود را ابلاغ کند.

به گفته الرأی، «محمد الخالد» جانشین نخست وزیر و وزیر کشور کویت تا کنون به نمایندگی از دولت کویت این پیام را به چهار کشور عربی رسانده و فردا (یکشنبه) با تحویل پیام ایران به امارات مأموریتش تکمیل می‌شود.

این روزنامه کویتی مدعی است ایران از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته تا با آنچه «گفت‌وگوی آرام» نامیده اختلافات میان کشورها برطرف شده و فصل جدیدی از روابط میان ایران و کشورهای عربی ایجاد شود.

به گفته منابع الرأی، چند روز پیش «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات ایران با تعدادی از رهبران سیاسی کویت دیدار کرده و پیام مکتوب حسن روحانی رئیس جمهور ایران را به مسئولان کویتی تحویل داده و از خواست ایران برای حل اختلافات با کشورهای عربی میان خود کشورهای منطقه بدون دخالت کشورهای خارجی گفته است.

بر اساس این خبر مسئولان کویتی خواستار اتخاذ گام‌هایی از سوی ایران برای «اعتمادسازی» شده‌اند و دیدگاه خود را درباره آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی، بحرین، یمن، عراق و سوریه نامیده‌اند و حادثه سفارت عربستان در تهران را مطرح کرده‌اند.

مسئولان کویتی همچنین به مواضع خود درباره حمایت ایران از حزب الله لبنان که از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تروریستی نامیده شده پرداخته و ایران را به دخالت در امور داخلی لبنان و در نتیجه معطلی در روند انتخاب رئیس جمهور در این کشور متهم کرده است.

از سوی دیگر نیز طرف ایرانی دیدگاه تهران درباره این مسائل را بیان کرده و افزوده «طرف مقابل هم کم کاری نکرده است» و نهادهای دولتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رویه دشمنانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرده‌اند.

بر اساس این خبر ایران اعلام کرده که در سطح رسانه‌های عربی حاشیه خلیج فارس شاهد هستیم که این رسانه‌ها در امور داخلی ایران به ویژه در استان خوزستان دخالت کرده و بر ادعاهای تجزیه طلبی در این منطقه مانور می‌دهند و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با حمایت مالی و نظامی مدعیان تجزیه طلبی را تقویت می‌کنند.

الرأی نوشته مسئولان ایرانی تأکید کردند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اقدامات مشابهی [تقویت تجزیه طلبان] در سوریه و عراق انجام می‌دهند و فضای افراط گری را که وحدت اسلامی را به خطر می‌اندازد، تقویت می‌کنند.

ظاهرا کویت یکی از اقدامات مورد نیاز از سوی ایران برای آنچه اعتمادسازی نامیده را عدم حمایت تهران از شیعیان در کشورهای عربی دانسته و افزوده که آنها اگر شیعه هستند شیعه عربی هستند و حمایت ایران از آنها اصول شهروندی در این کشورها را با خطر مواجه می‌کند.

الرأی افزوده که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال آماده کردن مطالباتی هستند که به عنوان اعتماد سازی از ایران مطالبه کنند.

از سوی دیگر بعد از انتشار این گزارش روزنامه قطری «عربی الجدید» چاپ لندن، به نقل از منابع خود خبر داده که دوحه طرح پیشنهادی خود [که پیشتر در سپتامبر گذشته مطرح شده بود] برای میزبانی گفت‌وگویی ایرانی-عربی در قطر را مطرح کرده است.

«تمیم بن حمد» امیر قطر سپتامبر گذشته در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود اختلافات میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سیاسی است و اختلافات مذهبی وجود ندارد.

روزنامه العربی الجدید نوشته بعد از انتشار خبر پیام منسوب به حسن روحانی که طی آن ایران به حل اختلافاتش با کشورهای عربی تمایل نشان داده، جنب و جوش سیاسی طی یک هفته گذشته در میان کشورهای عربی ایجاد شده است.

بر همین اساس این روزنامه نوشته دیدار تمیم بن حمد با ولی‌عهد ابوظبی در امارات حاکی از تلاش این کشور برای ایجاد موضعی متحد از سوی کشورهای عربی در قبال این پیام است.

پیشتر نیز «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در نشست پایانی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفته بود اگر ایران سیاست‌های «طائفی» خود را کنار بگذارد، ریاض مانعی در ایجاد فصل تازه‌ای از روابط با تهران نمی‌بیند.