بهبود روابط حماس با جمهوی اسلامی ایران

«محمود الزهار» از اعضای ارشد جنبش «حماس»با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در درج نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی تصریح کرد: تروریستی خواندن حزب الله لبنان تنها به صورت لفظی اتفاق افتاده است و هیچ واقعیتی را دستخوش تغییر نخواهد کرد.

الزهار در ادامه با بیان اینکه محبوبیت جنبش حماس در فلسطین کاهش نیافته است، گفت: علت اصلی عدم کاهش محبوبیت حماس در فلسطین، پافشاری آن بر گزینه مقاومت است؛ گزینه ای که موجب تحقق دستاوردهایی شد که دولت های عربی در منطقه از دستیابی به آن عاجز ماندند.

وی در همین ارتباط ادامه داد: به عنوان آخرین نمونه از دستاوردهای مقاومت می توان به ۵۱ روز نبرد مستمر با دشمن صهیونیستی اشاره کرد؛ نبردی که مقاومت در آن موفق شد ضربه مهلکی بر پیکره تئوری «امنیت ملی اسرائیل» وارد آورد.

این عضو ارشد جنبش حماس در ادامه اظهار داشت: با وجود شرایط سخت محاصره اقتصادی، مالی و امنیتی نوار غزه، جنبش حماس مدیریت موفقی بر این منطقه داشته است.

الزهار همچنین در خصوص راه حل «دو دولت» در مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: راه حل «دو دولت» شکست سختی خورده است و در خصوص موضع حماس در قبال این مسأله نیز باید بگویم که این موضع نسبت به سال های قبل بسیار قوی تر شده است.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به مسأله جدایی میان گروه های فلسطینی، گفت: آنچه که در خصوص مسأله جدایی در فلسطین گفته می شود، باید تبیین شود. 

الزهار تصریح کرد: مسأله جدایی، یک مسأله منطقی است و نباید بگوییم که غزه و کرانه باختری تمام فلسطین هستند؛ بلکه باید این نکته را در نظر بگیریم که غزه و کرانه باختری تنها ۲۰% از خاک فلسطین را تشکیل می دهند.

در همین ارتباط وی تصریح کرد: بنابراین باید گفت که جدایی در فلسطین تنها در حوزه جغرافیایی به ۳ دسته غزه، کرانه باختری و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ نمود پیدا کرده است.

این عضو ارشد حماس در تبیین مسأله جدایی در فلسطین اظهار داشت: وقتی میگوییم مسأله جدایی در فلسطین وجود دارد، منظور جدایی و اختلاف در نقشه های راه است؛ یک نقشه راه بر مقاومت در برابر اشغالگران تأکید دارد و نقشه دیگر بر همکاری با اشغالگران.

الزهار همچنین افزود: بنابراین هیچ نقطه اشتراکی میان دو طرفی که ذکر شد، وجود ندارد و تنها راه، برگزاری انتخابات است تا بدین ترتیب اقلیت شکست خورده از اکثریت پیروز تبعیت کنند.

وی با اشاره به کارشکنی های تشکیلات خودگردان فلسطین در برگزاری انتخابات در این کشور، گفت: این تشکیلات به دنبال آن است تا به تنهایی نمایندگی مردم در بر عهده داشته باشد.

الزهار اظهار داشت: نه تشکیلات خودگردان فلسطین و نه رژیم صهیونیستی خواستار تحقق آشتی ملی میان حماس و فتح نیستند.

این عضو ارشد جنبش حماس در ادامه افزود: رژیم صهیونیستی گمان می کند که انتفاضه اخیر گذرا بوده و به پایان می رسد، اما باید گفت که با توجه به تجربه ای که از انتفاضه های گذشته در اختیار داریم، این انتفاضه از مرحله ای به مرحله دیگر منتقل می شود و پایان نخواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط میان ایران و حماس گفت: روابط حماس و ایران بهبود یافته است، زیرا هیچ توجیهی وجود ندارد که روابط دو طرف نامناسب باشد.

الزهار با بیان اینکه اوضاع کنونی در منطقه اوضاع خوبی نیست، اظهار داشت: ما باید در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی بایستیم؛ رژیمی که هر لحظه برای ما تهدید محسوب می شود و ممکن است هر لحظه با هدف نابودی مقاومت وارد نوار غزه شود، درست مانند زمانی که وارد کرانه باختری شد.

وی در خصوص روابط حماس با اخوان المسلمین در مصر، اظهار داشت: حماس انکار نمی کند که تربیت شده همان مکتبی است که اخوان المسلمین در آن تربیت شده است. با این وجود، ما از هیچ طرفی و هیچ نهادی دستور نمی گیریم.

الزهار در همین ارتباط اظهار داشت: هنگامی که انتفاضه اول را به راه انداختیم با اخوان المسلمین در مصر هیچ مشورتی نکردیم، زیرا هیچگاه از این جمعیت در مصر، اردن و عربستان و یا در هر جای دیگری دستور نگرفته ایم. ما همواره مستقل عمل کردیم و برنامه هایمان نیز برای همه روشن است.

این عضو ارشد حماس در خصوص سوریه و گسترش گروه های تروریستی در آنجا نیز اظهار داشت: ما می خواهیم سوریه همواره در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی بایستد؛ تنها در این حالت است که سوریه کشوری قوی خواهد بود.

الزهار در همین ارتباط تأکید کرد: حماس با هر اقدامی که سوریه را تضعیف کرده و موجب تجزیه آن شود، کاملا مخالف است.