وب‌سایت «فیسکال تایمز» در گزارشی ادعایی نوشت: پس از سال‌ها انزوا و تحریم از سوی آمریکا و سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران موفق شد با امضای برجام به سرعت جایگاه خود را در خاورمیانه و صحنه جهانی باز یابد. ظهور مجدد ایران در عرصه جهانی مدیون بخش کوچکی از تلاش‌های دولت باراک اوباما و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در ممانعت از برنامه غنی‌سازی ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است.

با این حال، تلاش‌های دولت اوباما در لغو تحریم‌های ایران چندان به مذاق حزب جمهوری‌خواه خوش نیامده است. به گونه‌ای که نامزدهای این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مداوم بر طبل مخالفت با آن می‌کوبند و لغو این توافق را در رأس برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در حالی که مقامات ایران اظهار داشته‌اند تمایلی به دخالت در امور داخلی آمریکا ندارند ولی به نظر می‌رسد در ظاهر تا حدودی به نامزدهای دموکرات توجه نشان می‌دهند.

«امیر خالقیان» -- محقق موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران -- در این باره گفته است: " ایران در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد تأثیر خود را داشته باشد. این کشور پیروزی دموکرات‌ها را در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا ترجیح می‌دهد؛ چراکه دموکرات‌ها بیش از جمهوری خواهان از توافق هسته‌ای که در دولت اوباما منعقد شد حمایت می‌کنند و این به سود ایران است. دلیل دیگری که باعث می‌شود ایران به حزب دموکرات آمریکا متمایل شود، دیدگاه اوباما درباره عربستان سعودی است. اوباما معتقد است عربستان قدرت خود را برای کنترل خاورمیانه از دست داده است و باید روند نظارت بر خاورمیانه را با کشور قدرتمندی همچون ایران تقسیم کند.

این محقق در ادامه می‌گوید:"از میان نامزدهای دموکرات، برنی سندرز بیش از هیلاری کلینتون مورد توجه ایران است. نقطه نظرات سندرز درباره توافق هسته‌ای، جنگ در سوریه و بحران فلسطین و عراق با سیاست‌های ایران مناسبت بیشتری دارد. او تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که به‌ شدت بر ایده همکاری با تهران برای مقابله با مسائل منطقه‌ای تأکید دارد."

این گزارش در ادامه ادعاها خود آورده است: تمایل ایران به حزب دموکرات امری ظاهری است و در اصل رویارویی با حزب جمهوری‌خواه آمریکا پیچیدگی مواجهه با حزب دموکرات را ندارد.

دیدگاه ایران نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیچیده‌تر از آن است که به‌سادگی از سوسیالیستی همچون برنی سندرز حمایت کند. چراکه به گفته «عباس قادری» -- مدیر مطالعات دفاعی و امنیتی دفتر ریاست جمهوری ایران، رویارویی مقامات ایران با جمهوری خواهان آمریکا آسان‌تر از دموکرات‌ها است. میزان فشار و پیچیدگی روابط در دوره ریاست جمهوری اوباما به مراتب قابل‌مقایسه با دوره جورج بوش نیست.

نویسنده این گزارش در پایان مدعی شد: سادگی و جهان‌بینی سیاه و سفید جمهوری خواهان آمریکا به نفع ایران است؛ در حالی که حیله و تزویر رئیس‌جمهوری همچون باراک اوباما باعث شد ایران تاوان سنگینی در سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود پرداخت کند.