تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و حاشیه‌هایی که در پی داشت

لایحه بودجه 95، امسال برخلاف سال های گذشته، دیرتر از موعد از سوی دولت روانه مجلس شد و همین امر حاشیه‌هایی را بوجود آورد.

طبق قانون دولت موظف است، لایحه بودجه سالانه را 15 آذرماه به مجلس تقدیم کند؛ در دولت گذشته تقریبا در هیچ سالی قانون مزبور رعایت نشد و بودجه همواره در اواخر سال و یا حتی در اوایل سال آتی به مجلس می‌رسید و این امر مشکلاتی را در زمینه بررسی و تصویب نظامنامه مالی کشور فراهم می آورد.

دولت یازدهم که در میانه‌های سال 92 به روی کارآمد، در دو سال ابتدایی، لایحه بودجه را در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس کرد و پارلمان نشینان نیز با صرف وقت کافی نظامنامه مالی کشور برای سال آتی را به اصطلاح چکش کاری کردند و با مداقه تخصصی در آن، موجب شدند تا در دو سال گذشته در آغاز هر سال منابع درآمدی و هزینه ای کشور و همچنین تخصیص‌های جاری و عمرانی دولت مشخص باشد.

اما امسال(سال 94) دولت یازدهم  با عنایت به توجیهات و استدلالات تصمیم گیرانش، لایحه بودجه 95 را در 27 دی ماه یعنی با یک ماه و اندی تاخیر تقدیم مجلس کرد؛ توجیهات و استدلالات دولتمردان برای تاخیر در ارائه لایحه بودجه ناظر بر دو وجه بود؛ وجه نخست آنکه دولت در نظر داشت با توجه به اینکه سال آتی(سال 95) نخستین سال اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه خواهد بود، لایحه بودجه 95 را همزمان با لایحه برنامه ششم ارائه کند و وجه دوم آنکه بنا به گفته نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دولت با توجه به شرایط حساس توافق هسته‌ای، قصد داشت پس از اجرایی شدن سند برجام(26 دی) و اطمینان حاصل کردن از تحقق منابع مالی تخصیص‌های اعتباری صورت گرفته در لایحه بودجه 95 با توجه به شرایط پسابرجام، لایحه مزبور را تقدیم مجلس کند.

اما پس از آنکه دولت لایحه بودجه 95 را در 27 دی ماه تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نشینان با توجه به در پیش بودن رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم و ضرورت عزیمت به حوزه‌های انتخابیه شان، متفق القول اعلام کردند که امکان بررسی و تصویب لایحه بودجه 95 در سال 94 وجود ندارد و دولت باید برای ماه های ابتدایی سال 95، بودجه دودوازدهم ارائه کند.

از سویی دیگر دولتمردان و از جمله نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور معتقد بودند که نمایندگان مجلس حتی با احتساب حضورشان  در حوزه‌های انتخابیه جهت رقابت‌های انتخاباتی، قادر به بررسی و تصویب لایحه بودجه 95 هستند و احتیاجی به ارائه لایحه دودوازدهم نیست.

سرانجام نظر نمایندگان غالب شد و دولت مجبور شد در 24 اسفند 94، لایحه دودوازدهم بودجه 95 را تقدیم مجلس کند؛ در جریان ارائه این لایحه نوبخت سخنگوی دولت خطاب به نمایندگان گفت: در صورت تصویب لایحه بودجه در فروردین ماه توسط مجلس احتیاج به اجرای لایحه دو دوازدهم بودجه نخواهیم داشت.