دومین مقصد سفر خارجی روحانی در سال نو

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین گام‌های سیاست خارجی دولت یازدهم در سال نو و همچنین در پاسخ به سفر رسمی شهریور ماه "هاینس فیشر" رئیس‌جمهور اتریش به تهران، عصر امروز راهی وین می‌شود.

 

وی در این سفر، علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور و صدر اعظم اتریش در همایش اقتصادی با حضور روسای جمهور، فعالان اقتصادی و نمایندگان بخشهای خصوصی دو کشور نیز شرکت خواهد کرد.

 

امضای چندین سند، از جمله سند نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و نیز یادداشت‌های تفاهم همکاری در حوزه‌های مختلف هم از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان به اتریش است.

 

هاینتس فیشر رئیس‌جمهور اتریش در آستانه سفر روحانی به وین در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های ایرانی تاکید کرد: "با این حال که تاریخ مناسبات میان ایران و اتریش به سالهای بسیار باز می‌گردد، در سالهای اخیر شرایط سخت و دشواری پیش آمد که بر مناسبات میان ایران و اروپا و نیز ایران و آمریکا تاثیر گذاشت".

وی ادامه می دهد: "ما در وین و همچنین در سوئیس مذاکرات هسته ای ایران را برگزار کردیم، مساله و موضوع این مذاکرات استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و نیز منع تکثیر و تولید تسلیحات اتمی بود تا این مشکلات حل و فصل شوند، من معتقدم که فصل جدیدی از مناسبات میان ایران و اروپا بوجود آمده است، باید بگویم که این فصل نوینی نیز از این روابط میان ایران و اتریش پدید آمده است."

 

رئیس‌جمهور اتریش افزود: "با این همه، باید گفت مناسبات میان دو کشور هرگز متوقف نشدند و همواره روابط منصفانه‌ای میان ما حاکم بوده است. ما همواره با هم در تماس بوده‌ایم. ما در عین حالی که به مساله همبستگی و انسجام اروپا نیز پایبند بوده‌ایم همزمان روابط خود با ایران را نیز ادامه داده‌ایم."

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: "خرسندم که در سپتامبر گذشته بنا به دعوت رئیس جمهور روحانی از ایران دیدن کردم و همین طور با رئیس پارلمان ایران نیز دیدار و گفتگو داشتم. این دیدار، دیداری بسیار موفق بود و اکنون ما دیدار متقابلی از هیات عالیرتبه ایرانی به اتریش نیز داریم و ارزیابی ما آن است که این دیدار به تعمیق مناسبات دو کشور خواهد انجامید. اهدافی که  ما در دیدار سپتامبر گذشته در ایران داشتیم واقعا باید در این دیدار در اتریش واقعی و نهادینه شوند."

 

فیشر یادآور شد: "قرار است شماری از اعضای مهم دولت ایران به سرپرستی رئیس جمهور با اعضای دولت اتریش دیدار داشته باشند و در نهایت طیفی از توافقنامه‌ها را با هم امضاء کنند. من معتقد و البته امیدوارم که در حالی که دیدار سپتامبر من از تهران و همینطور اصفهان، دیدار خوبی بود، دیدار رئیس جمهور ایران در وین نیز دیدار خوبی باشد و ما برای تحقق این مهم تلاش خواهیم کرد تا به این وسیله بتوانیم روابط خود را مستحکم کنیم. "

 

بر اساس این گزارش، قرار است شماری از وزرا و اعضای کابینه، رئیس‌جمهور کشورمان را در این سفر همراهی کنند.

 

همچنین تعدادی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی و عمومی کشورمان نیز همزمان در اتریش حضور یافته و با شرکای اتریشی و اروپایی خود برای توسعه همکاریها رایزنی و اسنادی را نیز امضا خواهند کرد.

 

روحانی روز پنج‌شنبه دوازدهم فروردین‌ماه به تهران باز خواهد گشت.