باز هم تل آویو نگران است/اوضاع به نفع محور ایرانی-روسی

 نیروی هوایی اسرائیل می‌گوید با وجود آنکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دو هفته قبل دستور به خروج بخشی از نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد، اما همچنان نیروی هوایی روسیه حضور قدرتمندی در سوریه دارد و خروج بمب‌افکن‌های روس با استقرار بالگردهای تهاجمی جبران شده است.

یک افسر عالی‌رتبه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه «دیفنس نیوز» گفته است: «او (پوتین) ترکیب نیروهایش را تغییر داد، اما سوریه را ترک نکرد. او جنگ‌افزارهای تازه‌ای وارد کرد و چیزهایی را که کمتر قابل استفاده بود، خارج کرد... اکنون تمرکز بیشتری بر پشتیبانی هوایی با استفاده از بالگردهای تهاجمی است.»

این افسر اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود، از اعلام دقیق آمار پرنده‌های روسی موجود در سوریه خودداری کرده، اما تاکید کرده است که حضور نیروی هوایی روسیه در سوریه همچنان قدرتمند است. وی گفت: «نمی‌خواهم وارد آمار شوم، اما او همچنان نیروی قابل توجهی در آنجا دارد که (با آن) تقریبا می‌تواند هر کاری بخواهد انجام دهد.»

وزارت دفاع روسیه هم روز گذشته بعد از آزادی شهر تاریخی تدمر سوریه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور ظرف 24 ساعت 117 نقطه را هدف قرار داده‌اند که این مسئله خود نشانگر تداوم حضور قدرتمند روسیه در سوریه است. 

با وجود آنکه تصور می‌شد روسیه بخش اعظم نیروهای خود را از سوریه خارج کند، اما برآورد اسرائیل این است که هنوز شمار قابل توجهی از جنگ‌افزارهای روسیه از جمله سامانه دفاعی اس-400 هنوز در سوریه مستقر هستند. مقام اسرائیلی مورد استناد دیفنس نیوز می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، اس-400 هنوز مستقر است.»

وی همچنین گفته است که بعید است این سامانه‌ها به درخواست ایران یا حزب‌الله علیه اسرائیل به کار گرفته شود. به عقیده تل‌آویو هدف از استقرار این سامانه ایجاد بازدارندگی در برابر ترکیه است. ترکیه چند ماه قبل یک فروند جنگنده روس را در مرز سوریه ساقط کرد و مسکو پس از آن برای مقابله با نفوذ احتمالی جنگنده‌های ترک سامانه اس-400 را در سوریه مستقر کرد. 

مقام اسرائیلی می‌گوید: «ما می‌دانیم که او اس-400 را در پاسخ به اتفاقی که در ارتباط با ترکیه افتاد آورده است. اگر می‌خواست آن رادارها را به سمت ما بگرداند، می‌توانست به سرعت این کار را انجام دهد. اما این تغییر بزرگی است و تصور نمی‌کنیم که تصمیمی برای این کار داشته باشد.»

این مقام اسرائیلی می‌گوید تل‌آویو و مسکو با یکدیگر هماهنگ هستند، اما نگرانی‌ای که اسرائیل دارد این است که اگر روسیه تصمیم به خروج گسترده نیروهایش از سوریه بگیرد، نیروی هوایی ایران در این کشور پا بگیرد. 

وی گفته است: «حضور ایران در سوریه چیزی است که پذیرش آن برای اسرائیل بسیار دشوار است... این تغییری بسیار چشم‌گیر خواهد بود... اما در حال حاضر تصور نمی‌کنم که این اتفاق بیافتد و اتفاقا بر عکس ایرانی‌ها در حال عقب‌گرد هستند.»

به گفته این مقام اسرائیلی، تل‌آویو دو ارزیابی از وضعیت ایران در سوریه دارد: «احتمال زیادی وجود دارد که ایران بخواهد حضورش در سوریه را تقویت کند. اما احتمال دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه اگر جنگ زود پایان نیاید، شاید آن‌ها به این نتیجه برسند که نیازی به سرمایه‌گذاری سنگین جنگ سوریه ندارند.»

وی همچنین ادعا کرده است که ایران شمار نیروهای خود در سوریه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. 

این مقام اسرائیلی می‌گوید در نبود توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، امکان شکل‌گیری محور روسیه، ایران، سوریه و حزب‌الله وجود نداشت. او مدعی است: «توافق هسته‌ای، این امکان را ایجاد کرد. ببینید، در ژوئن و جولای مشخص بود که قرار است توافق شود. دو ماه بعد از آن، این محور شکل گرفت... کاملا روشن است که الان اوضاع به نفع محور مورد حمایت پوتین است. اگر توافق نبود، این اتفاق نمی‌افتاد.»