راز تعلیق سفر روحانی دلایل امنیتی یا تحریم‌های پسابرجامی؟!

هاینتس فیشر در مصاحبه با تلویزیون اتریش گفته است: سفر روحانی برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی بود و بنابراین از تعویق آن متأسفم. آنچه برای من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگرانی‌های امنیتی باشد، این به خود ایران و تصمیمش بازمی‌گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت.

وی افزود: پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای رؤسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود، به همین خاطر برایم محرز است که شرایط امنیتی ممتاز و از بوته آزمون درآمده‌ای برای این سفر پیش‌بینی شده بود.

فیشر گفت: فرض من بر آن است دیداری که به تعویق افتاده اما لغو نشده است، دیگر در دوران ریاست جمهوری‌ام تا اواسط تیر 1395‌ برگزار نمی‌شود بلکه در دوران رئیس جمهور آینده اتریش که جانشین من است، برگزار خواهد شد. و در این صورت لازم است همه چیز دوباره برنامه‌ریزی شود.

فیشر همچنین در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت معلوم نیست لغو همه تحریم‌های غرب علیه ایران چه قدر طول می‌کشد.

وی گفت: «اتریش به تنهایی نمی‌تواند تحریم‌ها را لغوکند. اتحادیه اروپا هم نمی‌تواند به تنهایی چنین کند، اما این جامعه جهانی است که باید چنین کند... آمریکا هم در این زمینه نقش دارد.»

وی می‌افزاید: اختصاصاً درباره سوئیفت باید بگویم که هنوز مذاکراتی در این زمینه در جریان است.

 کریس بک‌مایر، معاونت هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، هفته پیش در جریان سفری به دوبی گفت بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله‌ای داشته باشند و بانک‌های خارجی هم در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند، چرا که دلار آنها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند.

یادآور می‌شود سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه هر چند باتبلیغات گسترده همراه بود اما به اعتبار تداوم تحریم‌ها و شیطنت‌ها و فشارهای آمریکا، واجد نتایج اقتصادی واقعی برای کشورمان نبود و در حد حرف و حدیث- چند تفاهم‌نامه فاقد ارزش و اعتبار حقوقی- باقی ماند. همان زمان در رسانه‌های اروپایی گفته شد که سایه سنگین تحریم‌های آمریکا که بارها موجب جریمه‌های چند میلیاردی برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی شده، همچنان برقرار است و توافق برجام تغییر جدی و محسوسی در این زمینه ایجاد نکرده است.

در همین حال برخی نشریات اتریش مجوز دادن دولت این کشور به اپوزیسیون جمهوری اسلامی برای انجام تظاهرات در حین سفر روحانی به وین را علت لغو سفر عنوان کرده‌اند.