آیا می‌توان رأی دادن لیستی در انتخابات مجلس دهم را حزبی شدن انتخابات دانست؟
حضور در انتخابات برای کشوری مانند ایران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دشمنان زیادی منتظر همراهی نکردن مردم با نظام و انقلاب هستند.

 

در شهری مانند تهران تعداد داوطلبان زیاد است و مردم این شهر نمی‌توانند همه داوطلبان را شناسایی کنند و بعد رأی دهند از این رو نقش احزاب و تشکل‌ها و جریان‌ها اهمیت بسزایی دارد چرا که می‌توانند مردم را به لیست مورد نظرشان هدایت کنند، البته این بدان معنا نیست که رأی دهنده نباید تلاشی برای شناخت کاندیداها نداشته باشند.

 

مردم در ابتدا باید تلاش کنند تا داوطلبان اصلح را تشخیص و به آنها رأی دهند و اگر موفق نبودند، به فهرست‌هایی که از سوی افراد مؤمن و انقلابی منتشر می‌شود، اعتماد کنند.

 

لیست‌های انتخاباتی باید طبق اصول و قواعدی تهیه شوند تا افرادی که به نفع کشور کار خواهند کرد به مجلس ورود پیدا کنند، از این رو در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران از سوی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان لیست‌هایی برای انتخابات ارائه شد که در نهایت لیست امید پیروز شد.

 

دلایل رأی حداکثری مردم به لیست اصلاح‌طلبان کاملا مشخص نیست اما ممکن است به دلیل نزدیک بودن این لیست به دولت، فهرست امید پیروز شد.

 

**اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند، می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز (19 دی ماه) در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم قم، با تجلیل از قیام تاریخ‌ساز ۱۹دی ۱۳۵۶ مردم این شهر در رابطه با انتخابات تاکید کردند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت.

 

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

 

** در تهیه فهرست‌ها نباید مسئله‌ی رفیق‌بازی و جناح‌بازی را در لیست‌های خود دخالت ندهند

 

مقام معظم رهبری در روز دوشنبه (14 دی ماه) در دیدار ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور، به رعایت حق‌الناس در «ارائه‌ی لیست‌های انتخاباتی» پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رعایت حق‌الناس در پیشنهاد فهرست‌ها به‌معنای این است که مسئله‌ی رفیق‌بازی و جناح‌بازی را در لیست‌های خود دخالت ندهند و با معیار شایستگی حقیقی، لیست‌ها را تهیه کنند.ایشان به مردم نیز توصیه کردند برای انتخاب نامزدها به کسانی و مجموعه‌هایی اعتماد کنید که از سر صفا و صداقت و علاقه‌مندی به انقلاب لیست داده‌اند، نه از روی مقاصد خاص و گاه فاسد.

 

 

**انتخابات حزبی بهتر است چرا که احزاب در مقابل مردم پاسخگو هستند

 

سیدکمال سجادی اظهار داشت: انتخابات براساس فهرست حزبی بهتر است چرا که احزاب در مقابل مردم پاسخگو هستند.

 

وی با بیان اینکه 3 جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا  و مستقلین باید 3 حزب قوی داشته باشند، گفت: یکی از لوازم دموکراسی انتخابات حزبی است از این رو در کشورهای مختلف براساس انتخابات حزبی دولت و مجلس آنها تشکیل می‌شود.

 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان خاطر نشان کرد: حدود 250 حزب در کشور داریم اما باید احزاب قوی در کشور شکل بگیرند تا بتوانند به تنهایی در انتخابات رأی لازم را کسب کنند.

 

در نهایت اینگونه به نظر می رسد که در هر دوره‌ای باید لیست‌های انتخاباتی مبتنی بر مصلحت و نگاه انقلابی تهیه شود، البته ورود نمایندگان در این برهه که فضای منطقه‌ حساس شده است و درگیری‌هایی دور تا دور ایران را فراگرفته است، ورود یکایک نمایندگان به داخل مجلس باید بر اساس موازین انقلابی و اسلامی صورت گیرد.