قزاقستان: هر کمکی لازم باشد برای تداوم اجرای برجام انجام می‌دهیم

«ارلان ادریسوف» وزیر خارجه قزاقستان می‌گوید این کشور هر کمکی که لازم باید برای پابرجا ماندن توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 انجام می‌دهد. 

سال گذشته اولین بانک سوخت هسته‌ای جهان رسما در قزاقستان راه‌اندازی شد و این کشور در جریان خروج اورانیوم غنی شده ایران و مبادله آن با کیک زرد نقشی کلیدی ایفا کرد. این کشور 60 تن کیک زرد به ایران تحویل داد و تهران هم بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را به روسیه منتقل کرد. 

این کشور در زمان شوروی سابق یکی از مهمترین مراکز نگهداری مواد هسته‌ای شوروی و آزمایش‌های اتمی اتحاد جماهیر بود. با این حال، قزاقستان که پس از فروپاشی شوروی 1410 کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت، به صورت داوطلبانه از تسلیحات اتمی دست کشید. 

ادریسوف که در با نشریه فارین پالیسی گفت‌وگو می‌کرد، در مورد روند مبادله مواد هسته‌ای با ایران، گفت تصمیم به استفاده از ذخایر اورانیوم قزاقستان زمانی اتخاذ شد که «فرصت (تا اجرای توافق) رو به پایان بود.»

وی افزود: «از دولت ما خواسته شد که اورانیوم تحویل دهیم و ما هم این کار را کردیم. ما هر نقشی لازم باشد برای اطمینان از پابرجا ماندن توافق، انجام خواهیم داد.»

قزاقستان در زمان شوروی میزبان 456 آزمایش هسته‌ای بوده و اولین آزمایش اتمی شوروی که در 29 اوت 1949 صورت گرفت هم در منطقه‌ای شمال شرق اتفاق افتاد.