ایران به دنبال سرقت دستاوردهای روسیه در خاورمیانه است

پایگاه اینترنتی بریت‌بارت در گزارشی به قلم "آرون کلِین" و "علی وکید" نوشت: یک مقام ارشد در "سازمان اطلاعاتی عربی" مدعی شده است مداخله ایران در بحران‌های سوریه و عراق فقط به هدف پابرجا نگه داشتن "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، بر قدرت و تضعیف نیروی نیروهای ضد شیعه در منطقه نیست؛ بلکه ایران تلاش می‌کند به این وسیله راه را برای ارسال تجهیزات و کمک‌های نظامی بیشتر به سوریه و لبنان هموار کند.

 

این مقام اطلاعاتی در ادامه ادعایش افزود: اهداف ایران و روسیه برای مداخله در امور منطقه خاورمیانه کاملا متفاوت از یکدیگر است.ایران به دنبال ارسال سلاح بیشتر به متحدان شیعه خود است، حال انکه روسیه تمایلی به اشغالگری ندارد. با این وجود هر دو کشور به تقویت قوای نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهند. سوریه مهمترین پایگاه نظامی هر دو کشور در منطقه خاورمیانه است. در حالی که ایران تلاش می‌کند نفوذ خود را در سوریه، عراق و لبنان افزایش دهد، روسیه به دنبال برطرف کردن درگیری‌های داخلی است. این نکته تمایز ایران و روسیه در مداخلات منطقه‌ای است.

 

این مقام اطلاعاتی همچنین مدعی شد: ایران ارتش سوریه را برای بازپس‌گیری شهرهای نزدیک به مرز عراق از دست تروریست‌های داعش تحت فشار قرار داد تا به این وسیله راه را برای انتقال تسلیحات به این کشورها هموار کند. ایران در حال بهره بردن از دستاوردهای نظامی روسیه در سوریه است. به این ترتیب روسیه با داعش می‌جنگد و در مقابل تسلیحات نظامی ایران به سهولت در اختیار نیروهای شیعه سوریه، عراق و حزب الله قرار می‌گیرد.

 

وی در ادامه مدعی شد: ایران امیدوار است با سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای وفادار به ارتش سوریه، که اخیرا شهر تدمر را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کردند، دیگر مناطق مرزی سوریه و عراق را نیز تحت تسلط نیروهای شیعه درآورد. در این میان روسیه سرگرم مبارزه با داعش است و هنوز نتوانسته آنها را از شهر رقه بیرون براند.

 

این مقام اطلاعاتی عرب در سخنانی مقرضانه و بدون در نظر گرفتن سابقه طولانی دوستی میان ایران و روسیه مدعی شد: تنش‌ها میان تهران و مسکو به دلیل وجود برخی اختلافات نظامی استراتژیک است.با توجه به اینکه توافق صلح ژنو به دنبال تنش‌زدایی میان روسیه و عربستان است، پیش‌بینی می‌شود اختلافات ایران و روسیه عمیق‌تر نیز شود.