چرا موشک اسکندر آمریکا و ناتو را ترسانده است؟

 وب‌سایت نشنال اینترست در گزارشی نوشت: موشک اسکندر چه ویژگی‌هایی دارد که باعث نگرانی ناتو و آمریکا شده است؟

 

در این گزارش آمده است: با وجود عقب‌نشینی محدود مسکو از سوریه، گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که روسیه تعدادی موشک اسکندر - ام را در این منطقه مستقر کرده است که به ادعای این سایت، موضوع نگران‌کننده‌ای برای ناتو و کشورهای همجوار به شمار می‌رود. 

 

این وب سایت مدعی شد: موشک اسکندر، که یکی از دقیق‌ترین موشک‌های عملیاتی موجود در دنیا به شمار می‌رود، به روسیه اجازه می‌دهد تا اهدافی را در عمق خاک ترکیه، اردن، لبنان و رژیم صهیونیستی با مصونیت کامل مورد هدف قرار دهد. اما موشک اسکندر چه ویژگی‌هایی دارد که باعث این نگرانی‌ها شده است؟

 

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

 

 

 

موشک اسکندر - ام که در ناتو تحت عنوان SS-26 Stone شناخته می‌شود، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است که نسخه صادراتی آن با توجه به محدودیت‌های تکنولوژیکی که بر آن اعمال شده، دارای برد 280 کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک‌های انفجاری به وزن 480 کیلوگرم است. به ادعای سایت گلوبال سیکیوریتی، نسخه‌ای از این موشک که به طور ویژه برای استفاده ارتش روسیه تولید شده‌ دارای برد موثر 500 کیلومتر است.

 

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

 

منابع نظامی دیگر، برد نسخه اختصاصی اسکندر – ام را 400 کیلومتر و ظرفیت حمل آن را 700 کیلوگرم عنوان کرده‌اند. اما در هر صورت، موشک اسکندر – ام که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیز است، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کند.

 

هر دو نسخه موشک اسکندر - ام قادر به حمل کلاهک‌های هدایت شونده هستند. این موشک با هدایت اینرسی دارای ضریب خطای 200 متر است که در صورت تجهیز به سیستم جی پی اس، به 50 متر یا کمتر کاهش می‌یابد. اگر در کنار جی پی اس، از رادار یا حسگرهای الکترواپتیک نیز استفاده شود، خطای آن به کمتر از 10 متر می‌رسد.

 

موشک اسکندر قادر به حمل انواع مختلف سرجنگی با قدرت تخریب بالا است و نسخه اختصاصی آن که برای استفاده در ارتش روسیه ساخته می‌شود، از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نیز برخوردار است و این ویژگی، آن را به یک موشک چندمنظوره تبدیل کرده است.

 

به گفته منابع نظامی مختلف، موشک اسکندر - ام برای عبور از سامانه‌های دفاع هوایی طراحی شده و به همین منظور از قدرت مانوردهی بالایی پیش از اصابت به هدف برخوردار است و با توجه به فناوری‌های گمراه‌کننده‌ای که در ساخت آن بکار رفته، رهگیری و انهدام آن برای سامانه‌های دفاعی کنونی با فناوری‌های مرسوم بسیار مشکل است.

 

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

 

همچنین گفته می‌شود موشک اسکندر یک موشک بالستیک تاکتیکی است؛ به این معنا که در نبردهای عملیاتی می‌تواند هم اهداف ثابت و هم اهداف متحرک را در هوا و زمین مورد هدف قرار دهد. به دلیل همین قابلیت است که روسیه این موشک را در استان کالینینگراد در برابر سپر پدافند موشکی آمریکا در اروپا قرار داده است تا قدرت تهاجمی موشک خود را به رخ بکشد.

 

روسیه موشک اسکندر – ام را به گونه‌ای طراحی کرده است که دارای ظرفیت بالایی برای ارتقاء و بروزرسانی است و در آینده می‌تواند آن را برای حمل مواد منفجره بیشتر و متنوع‌تر آماده کرده و قدرت هدفگیری و رادارگریزی آن را نیز ارتقا دهد.