عارف برای نوبت دوم انصراف می‌دهد؟!

روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد از قول علی صوفی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران نوشت: افراد مورد حمایت لیست امید باید به ریاست عارف رأی دهند.

وی می‌افزاید: کاندیدای مشترک اصلاح‌طلبان عارف خواهد بود و در این هیچ تردیدی نیست. وی در مورد این سؤال که در مورد ریاست دکتر عارف با چهره‌هایی چون کاظم جلالی که از نزدیکان آقای لاریجانی است، صحبتی شده است؟ می‌گوید: انتظار از آقای کاظم جلالی و افرادی چون ایشان به دلیل اینکه در فهرست امید قرار گرفته بودند، این است که به ریاست آقای دکتر عارف رأی دهند چرا که از آنها یک میثاق‌نامه‌ای گرفته شده که عضو فراکسیون اصلاحات باشند و این عهد و پیمان از آنها گرفته شده است و از آنها توقع است که از تصمیمی که فراکسیون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قرار است بگیرد حمایت کنند.

اما در مقابل روزنامه آرمان در تحلیلی از ریاست لاریجانی حمایت کرد و نوشت: «اکنون تکلیف کرسی ریاست تا حدودی مشخص شده است و به نظر می‌رسد از میان عارف از طیف اصلاح‌طلبان و لاریجانی از اردوگاه میانه‌روها یکی بر کرسی ریاست خواهند نشست. البته باید این موضوع را مد نظر داشت که طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان تمایل به بقای لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دارند و بر این اعتقاد هستند قدرت رایزنی و تأثیرگذاری او به مراتب بیشتر از عارف است.»

در این میان طیفی از اصلاح‌طلبان علی لاریجانی از طیف اصولگرایان را غیرقابل اعتماد می‌دانند و در مقابل طیفی دیگر پیش از این به صراحت گفته‌اند عارف اصلاح‌طلب قلابی و بدلی است. در حالی که بعید است لاریجانی به ریاست عارف تن دهد، عارف و حامیانش به اصلاح‌طلبان گفته‌اند که عارف یک بار به خاطر روحانی در سال 92 ایثار کرده و کنار رفته و اکنون نوبت اوست که در میدان باقی بماند. ریاست لاریجانی تیر خلاص به آخرین امیدهای اصلاح‌طلبان نسبت به مجلس دهم تلقی می‌شود و حمایت از عارف نیز موجب شکاف میان برخی حامیان جدی لاریجانی و اصلاح‌طلبان خواهد شد.

برخی کانال‌های خبری تلگرام از محتوای جلسات خصوصی دکتر عارف با هوادارانش خبر می‌دهند. کانال تلگرامی اخبار محرمانه نوشت: شنیده شده است که خانواده دکتر عارف در نشست‌هایی که با هواداران و اصلاح‌طلبان دارند تأکید می‌کنند که ایشان دیگر نباید مرد انصراف شناخته شود و نمی‌گذاریم ایشان از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف دهد!

عارف در جمع خبرنگاران گفته است: هیچ توافقی بین من و آقای لاریجانی برای ریاست مجلس صورت نگرفته است.

سودای ریاست مجلس برای عارف در حالی است که طیف اصلاح‌طلب تاکنون در اقلیت مجلس دهم قرار دارد و این در حالی است که برخی افراطیون مجلس ششم و شماری از نشریات زنجیره‌ای صراحتاً منتخبان اصلاح‌طلب را «غیرجدی»، «غیرسیاسی» «تصادفاً و از سر ناچاری در فهرست گذاشته شده»، «فاقد تجربه پارلمانی و سیاسی» و«فاقد برنامه و هویت اصلاح‌طلبی» معرفی کرده‌اند. در واکنش به این توهین‌ها، عارف ضمن گله از مطبوعات اصلاح‌طلب، گفت: این مطبوعات نباید برای دفاع از رد صلاحیت‌ شده‌ها به منتخبین مردم تهران حمله کنند.

عارف در مراسم تقدیر از اعضای ستاد ائتلاف امید با اشاره به این که «برخی تعابیر اکنون نه صحیح است و نه به صلاح است» اظهار کرد: ما از منتخبین دفاع می‌کنیم. من از رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهم به منتخبین ما کم لطفی نکنند.