برگزاری نشست سه‌جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان

وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان امروز (پنجشنبه) در بیانیه نخستین نشست سه‌جانبه خود در باکو بیانیه‌ای صادر کردند.

طرفین در این بیانیه بر اهمیت نشست سه‌جانبه و نقش آن در تعمیق گفت‌وگو و تعامل کشورها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین پایبندی نسبت به منشور ملل متحد و اصول جهان شمول حقوق بین‌الملل تأکید کردند.

اهمیت تشدید مبارزه با تهدیدات و چالش‌های نوظهور علیه ثبات و امنیت منطقه‌ای و ابراز آمادگی برای تعامل نزدیک‌تر در مبارزه علیه تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر از دیگر مواردی بود که ظریف، لاوروف و محمد یاروف درباره آن به توافق کردند.

توافق برای گسترش همکاری‌های سه‌جانبه در حوزه اقتصاد، انرژی، حمل و نقل و زیرساخت‌ها، فرهنگ، گردشگری، بازرگانی و همچنین مسائل کنسولی و گمرکی از دیگر توافقات وزرای خارجه سه کشور بود.

وزرای خارجه سه کشور بر ضرورت تشویق و توسعه همکاری‌های اقتصادی - تجاری بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل تأکید کردند.

تدوام تلاش‌های همه‌جانبه با هدف حفظ دریای خزر به‌ عنوان دریای صلح و دوستی و امنیت و همکاری و تاکید بر نهایی کردن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در اسرع وقت هم از دیگر موارد این بیانیه سه جانبه بود.

وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان همچنین بر مسیرهای ایمن و قابل اتکا در حوزه حمل و نقل در راستای تقویت و ایجاد فرصت‌های جدید توسعه منطقه و کمک به پیشرفت شهروندان سه کشور تأکید کردند.

تنوع بخشی به مسیرهای جاده‌ای، راه‌آهن و  دریایی و شیو‌های توزیع کالا بر مبنای اصول اقتصاد بازار، رقابت آزاد و منفعت متقابل و تاکید بر اهمیت تقویت و حمایت بیشتر از پروژه‌های مربوط به توسعه کریدور ترانزیتی شمال - جنوب از دیگر موارد مورد توافق در این نشست بود.

ایران، روسیه و آذربایجان همچنین بر ادامه بحث در خصوص مسائل فوق از طریق درگیر کردن نهادهای ذی‌ربط داخلی سه کشور توافق کردند.

ظریف، لاوروف و محمد یاروف همچنین در خصوص گفت‌وگو به منظور تمهید برگزاری نخستین نشست سه جانبه سران سه کشور توافق کردند.

روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه نیز چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در شهر رامسر برگزار و در پایان بیانیه‌ای صادر شد که در آن بر گسترش همکاری‌های سه‌جانبه و همچنین حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان تأکید شد.

وزیر خارجه ایران به منظور شرکت در این نشست عصر دیروز وارد باکو شد و در اولین برنامه حضورش در این شهر با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی صبح امروز نیز در صبحانه‌ای کاری با همتایان روس و آذری خود به گفت‌وگو درباره مناسبات سه جانبه پرداخت و با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرد.