ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبر خاورمیانه است

 پایگاه اطلاع‌رسانی «Vestnik Kavkaza» در گزارشی به مطلبی اشاره کرد که در نشریه آمریکایی «نشنال اینترنست» چاپ شده بود.

نشنال اینترست در گزارشی به سیاست خارجی ایران اشاره کرد و نوشت از نظر تاریخی، راهبرد نظامی تهران بر پایه ترساندن رقبای احتمالی است و این امر به واسطه این حقیقت است که در دو دهه گذشته، ایران قربانی تهاجمات آمریکا بوده است و این امر بر ساختار نظامی ایران تأثیر گذاشته است به طوریکه این کشور با هزینه کم، توانسته از قلمرو خود مقابل تهدیدات خارجی دفاع کند.

طبق این گزارش، در سالهای اخیر، تعداد خطرات ژئواستراتژیک برای ایران کاهش یافته است. نفوذ ایران در خاورمیانه تقریباً نامحسوس است. ترکیه تهدیدی برای ایران نیست زیرا سیاست خارجی این کشور رقابتی نیست و آمریکا نیز در حال تغییر سیاست خود در قبال تهران است و تلاش می‌کند با ایران روابط ایجاد کند و به همین دلیل است که ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبران خاورمیانه است.

این گزارش می‌افزاید، سیاست کنونی و تلاش‌های راهبردی دولت ایران به این کشور اجازه می‌دهد تا بر اوضاع سوریه، عراق، لبنان و یمن تأثیر گذارد. روابط مستحکم با روسیه، حمایت اقتصادی و راهبردی در اختیار ایران قرار می‌دهد و توافق هسته‌ای موجب شد که ایران بر پیامدهای تحریم‌های غرب غلبه کند.

نشنال اینترست در پایان نوشت که ایران به واسطه برنامه‌ریزی راهبردی و استقلال انریی می‌تواند مرزهای خود در خاورمیانه را مورد محافظت قرار دهد. نفوذ سیاسی این کشور تدریجاً رو به افزایش است و احتمالاً روزی به توازن قدرت در منطقه دست می‌یابد.