کشتن دانشمندان هسته ای ایران اقدامی جنگی است

 "نوام چامسکی،" زبانشناس، تحلیلگر و اندیشمند آمریکایی که از او به عنوان مهم ترین دانشمند زنده جهان یاد می شود در مصاحبه ای ویدئویی با خبرنگار وبسایت "اکتیویزم" در خصوص اثرات صادرات تسلیحات آلمان به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و همینطور بحران سوریه و هجوم بی سابقه مهاجران به اروپا سخن گفت.

 

در این ویدئو "زاین رضا،" خبرنگار وبسایت "اکتیویزم" گفت: آلمان منافع اقتصادی زیادی در خاورمیانه دارد. این کشور به عربستان سعودی تانک می فروشد و زیردریایی های رژیم صهیونیستی را فراهم می کند. این ها چه پیامدهایی برای دموکراسی و امنیت آلمان دارد؟

 

چامسکی: "من معتقدم این مسائل، امنیت آلمان را با چالش روبرو می کند.  زیردریایی هایی که آلمان برای اسرائیل فراهم می کند می تواند به تقویت ظرفیت سلاح های هسته ای تل آویو کمک کند.  اما این زیردریایی ها برای دفاع از اسرائیل نیست؛ بلکه برای حمله تهیه شده و ما می دانیم هدف این حمله ایران است. این یک تهدید جدی برای ایرانیان و همینطور کل جهان محسوب می شود. اسرائیل ادعا می کند هرگاه بخواهد به ایران حمله می کند. اسرائیل و آمریکا نه تنها حملات سایبری علیه ایران انجام می دهند، بلکه به این کار افتخار هم می کنند. کشتن دانشمندان هسته ای ایران که به احتمال زیاد بوسیله اسرائیل انجام شده است، خود اقدامی جنگی است. پس آیا درست است که زیردریایی های مسلح در اختیار این رژیم قرار گیرد؟

 

زاین رضا: آیا فکر می کنید این سیاست های آلمان و آمریکا در خاورمیانه باعث ایجاد بحران مهاجران شده است؟

 

چامسکی: بله. اما باید گفت آلمان در مقایسه با آمریکا نقش کمتری در بحران مهاجران داشته است. این بخشی از سیاست های آمریکا، انگلیس و فرانسه است. بخصوص درباره نابودی لیبی که منجر به وقوع وقایع وحشتناکی در منطقه و همینطور بحران مهاجران شد. در سوریه نیز، منشاء بحران از دو نقطه شروع شد: یکی حملات آمریکا و انگلیس که همانند پتکی بر سر این کشور بود و در نتیجه منجر به آغاز درگیری های فرقه ای، ترور و جنایات هولناک شد. مورد دوم،  وهابیگری رژیم آل سعود است. عربستان سعودی از آموزه های سلفی-وهابی نه تنها با پول بلکه با فراهم کردن مفتیان و مدارس و خدمات دیگر حمایت می کند. این مسئله منجر به گسترش گروه تروریستی داعش و القاعده شد. عربستان سعودی و ترکیه به صورت آشکار و همینطور آمریکا به صورت مخفی از این گروه های تروریستی حمایت می کند.