صفحات مجازی مسئولان را چه کسانی اداره می‌کنند؟

«دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک» این جمله جنجالی که از حساب کاربری توییت آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر شده و بلافاصله با واکنش مردم و مسئولان نظام به خصوصی مقام معظم رهبری روبرو شد. برخی سایت های خبری نوشتند این اکانت متعلق به سردبیر سایت آقای هاشمی بوده و این فرد با توجه به دسترسی به سخنرانی ها و مصاحبه های آقای هاشمی در سال های گذشته بخشی از سخنان او را گلچین می کند. این توییت جنجالی تقطیع شده سخنان آقای هاشمی است که سالها قبل در مصاحبه با گروه فیلمسازی هنری گفته شده است. اما این اولین بار نیست که در حساب کاربری به نام یک چهره سیاسی متنی جنجالی منتشر می شود.

نعیمه اشراقی نوه امام خمینی سه سال قبل در صفحه مجازی خود در فیسبوک جمله ای را به نقل از امام خمینی درباره همسران شهدا نوشت که با واکنش تندی از جانب مردم به خصوص یکی از فرزندان شهدا همراه شد. اشراقی ادعا کرد که اکانتش هک شده و بعد از آن مجبور به بسته شدن صفحه اش شد. با این حال هر روز بر تعداد چهره های سیاسی شبکه های اجتماعی بیشتر می شود. اما این صفحات چطور اداره می شوند؟

دکتر حسن روحانی

اینستاگرام آقای رئیس جمهور تا این لحظه ۷۲۳ هزار فالوئر دارد. تمامی پست های این صفحه که با نام کاربری HROUHANI فعالیت می کند درباره برنامه های روزانه دکتر روحانی است و به زبان خود رئیس جمهور و اول شخص نوشته شده است. اما با توجه به مشغله رئیس جمهور مدیریت مستقیم این صفحات توسط روحانی دور از انتظار است.

بهمن ۱۳۹۲ سایت خبری جهان نیوز نوشت اکبر منتجبی از نویسندگان اصلاح طلب به عنوان مسئول وقایع نگاری و خاطرات روزانه حسن روحانی منصوب شده است. ممکن است نویسنده صفحه آقای رئیس جمهور همین فرد باشد یا یکی دیگر از نزدیکان رئیس جمهور این مسئولیت را برعهده داشته باشد.

محمد جواد ظریف

آقای ظریف از همان روزهای ابتدای کار صفحه فیسبوکی با نام خودش راه اندازی کرد و خاطرات روزانه اش را با مردم در میان گذاشت. آقای ظریف در مقایسه با هم صنف هایش حتی پا را فراتر گذاشت و جواب برخی از کامنت های مردمی را نیز در صفحه اش داد. البته فرزندان ظریف نیز در مدیریت فیسبوک به او کمک می کنند.

تاکنون صفحات او از سوی توییتر و فیسبوک verified شده و مورد تائید است. اما او در صحبت هایش اشاره کرده که هیچ صفحه ای در اینستاگرام ندارد. اما در اینستاگرام صفحه ای به نام ZARIF_IR با نام آقای وزیر با ۶۵۳ هزار فالوئر فعالیت می کند و در توضیحات آن امده است که این صفحه توسط ظریف اداره نمی شود.

معصومه ابتکار

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست  با ۸۷ هزار دنبال کننده در اینستاگرام فعال است. تمام پست های این صفحه دست نوشته های خانم ابتکارهستند و حتی اخبار نیز با زبان غیر رسمی توسط خانم ابتکار نوشته می شود. تسلط خوب ابتکار بر زبان انگلیسی سبب شده تا در این صفحه مطالب زیادی برای مخاطبین خارجی دیده شود. خانم ابتکار در اینستاگرام هیچ صفحه ای را فالو نکرده است. خانم ابتکار از فعالان توییتر نیز است. او و دکتر ظریف و آقای رئیس جمهور تاکنون بارها توییت های یکدیگر را باز انتشار کرده و در دیده شدن صفحات هم به یکدیگر کمک می کنند.

محمد نهاوندیان

رئیس دفتر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشور نیز در اینستاگرام فعال است. آقای نهاوندیان در این شبکه اجتماعی ۷۳هزار دنبال کننده دارد. در بالای صفحه این مقام سیاسی نوشته شده است که اداره صفحه توسط جمعی از جوانان حامی است.

سیدعباس عراقچی

معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام هم یکی از فعالان در شبکه اینستاگرام است. آقای عراقچی خودش شخصا صفحه را اداره می کند و درصفحه اش پست های خانوادگی نیز پیدا می شود.

محمدباقر قالیباف

صفحه مجازی آقای شهردار در اینستاگرام با نام mbghalibaf فعالیت می کند.  با اینکه محتوای این صفحه همگی اول شخص هستند و برخی نوشته های خود آقای شهردار هستند. اما قالیباف خودش به طور مستقیم صفحه را اداره نمی کند و تنها به محتوای آن نظارت دارد. شنیده می شود صفحه اینستاگرامی شهردار تهران توسط اطرافیان رسانه ای آقای شهردار اداره می شود.

حمید رسایی

نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی با ۱۱۰ هزار فالوئر صفحه پربازدیدی در اینستاگرام دارد. بیشتر پست های آقای رسایی پیرامون اظهارنظرهایش درباره اتفاقات روز سیاسی اجتماعی کشور است همچنین آقای رسایی متن مصاحبه هایش با رسانه های مختلف را نیز در صفحه اش قرار می دهد. کانال تلگرامی این نماینده مجلس کاملا مشابه محتوای اینستاگرام و گوگل پلاسش است. به نظر می رسد فعالیت های مجازی آقای رسایی توسط خودش اداره می شود و یا اینکه توسط اطرافیانش در دیگر شبکه های مجازی به اسم او صرفا کپی می شود.

سیدحسن خمینی

سیدحسن خمینی نیز از سیاسیون فعال در اینستاگرام است. اما باتوجه به مطالب منتشر شده در این صفحه،  بعید به نظر می رسد این صفحه مستقیما از سوی او داره شود. از طرفی سید احمد فرزند سید حسن خمینی از فعالان این شبکه مجازی است و احتمال می رود صفحه مجازی پدرش را او با نظارت پدرش اداره کند.

علی مطهری

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۶ هزار دنبال کننده در اینستاگرام فعال است. پست های صفحه اینستاگرام آقای مطهری همگی درباره اطلاعیه ها و اظهارنظرهای سیاسی او در قبال اتفاقات مختلف است. نوشته های سوم شخص در این صفحه به خوبی نشان می دهد که این صفحه توسط نزدیکان و حامیان آقای مطهری اداره می شود.

عزت الله ضرغامی

رئیس سابق رسانه ملی نیز بعد از پایان دوران ریاستش در صداوسیما تصمیم گرفت در اینستاگرام یک حساب کاربری باز کند تا این بار از این طریق با مردم صحبت کند. آقای ضرغامی به طور مستقیم خودش صفحه مجازی اش را اداره می کند. اما آقای ضرغامی دو کانال کاملا متفاوت را نیز در تلگرام اداره می کند. کانالی با نام شخصی خودش و دیگری کانالی به عنوان خمیازه که مطالب طنز و غیررسمی و گلچین شده در آنجا منتشر می شود.

حسام الدین آشنا

مشاور آقای رئیس جمهور در گوگل پلاس و فیسبوک فعال است. و مطالبش را به صورت مشابه در این دو صفحه قرار می دهد. به نظر می رسد این صفحات نیز به طور مستقیم توسط خود آقای آشنا اداره می شود.

فاطمه دانشور

پولدارترین عضو شورای شهر پایتخت نیز از دیگر فعالان سیاسی اینستاگرام است. جلسات، دیدارها و عکس های شخصی خانم نماینده محتوای صفحه اش را تشکیل می دهند که به طور مستقیم توسط خودش اداره می شود.

علیرضا دبیر

آقای دبیر نیز دیگر نماینده شورای شهر تهران است که اینستاگرام را فضایی برای ارتباط با مردم فراهم دیده است.صفحه آقای دبیر نیز مستقیم توسط خودش اداره می شود که حاوی یادداشت های شخصی اش است.

دکترحسن قاضی زاده هاشمی

وزیر رسانه ای دولت یازدهم نیز یک حساب کاربری در اینستاگرام دارد تا از این طریق با مردم ارتباط داشته باشد. اینستاگرام آقای وزیر پر است از سوالات و درخواست های مردمی که چشم امیدشان به دیده شدن آنها توسط آقای وزیر است. دکتر قاضی زاده در گفتگوی نوروزی با مجله مهر درباره شبکه های اجتماعی گفت: « من قبل از کار وزارت هم در شبکه های اجتماعی حضور داشتم و به این کار علاقه دارم. فکر می کنم با توجه به آشنایی ام به این فضا می توانم از این فرصت استفاده و دغدغه های ذهنی ام را منتقل کنم. تا به حال هم برای من مشکلی به وجود نیاورده است و اگر وقت کنم دوست دارم به این کارم همچنان ادامه دهم.» باتوجه به گفته های آقای وزیر به نظر می رسد آقای هاشمی خودش به طور مستقیم اینستاگرامش را اداره می کند. البته آقای وزیر یک کانال تلگرامی نیز به نام خودش دارد که دقیقا همان نوشته های اینستاگرام در آن کپی می شود. شاید همراهان و نزدیکان آقای وزیر او را در امر کانال داری کمک کنند و مطالبش را در آنجا قرار دهند.

علی جنتی

وزیر ارشاد نیز از جمله فعالان جدی در شبکه های اجتماعی است. به طوریکه آقای وزیر در صفحه فیسبوکش به مخاطبان فیلترشکن نیز معرفی می کند! آقای جننتی خودش به طور مستقیم صفحه مجازی اش را اداره می کند.