دلالانِ مذاکراتی که وجود خارجی ندارد

در یکی دو سال اخیر که مذاکراتی میان ایران و 1+5 پیرامون مناقشه هسته‌ای در جریان بود و سرانجام نیز منتهی به سند برجام شد، عده‌ای در داخل از طریق برخی نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های مجازی سعی در القاء این گزاره کذب داشتند که به تبع توفیق در حصول برجام، مجوز مذاکره با آمریکا در سایر زمینه های مورد اختلاف نیز صادر شده است.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیشب در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به جنگ تبلیغاتی و دسیسه رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: برخی در این میان هستند که نقش دلال را بازی می‌کنند و از این طریق نان می‌خورند و شایع می‌کنند که مذاکرات وجود دارد اما این مسئله صحت ندارد.

اشاره دیپلمات کارکشته کشورمان مشخصا به آن دسته از کنشگران رسانه‌ای بود که هر از چندگاهی با برجسته سازی برجام، نسخه مذاکره با آمریکا را پیرامون سایر مسائل تجویز می‌کنند و حتی در این زمینه مدعی صدور مجوز از سوی مقامات عالی رتبه نظام هم می‌شوند.

مقام معظم رهبری از همان بدو مذاکرات ایران و 1+5 پیرامون مناقشه هسته‌ای که گهگاه در قالب رایزنی‌های دوجانبه میان ایران و آمریکا نمود می‌یافت، مکررا می فرمودند که مذاکره با آمریکا صرفا به بحث هسته‌ای منحصر می‌شود؛ معظم له همچنین در دیداری که اواسط سال 93 با مسئولان وزارت امور خارجه داشتند به صورت مستدل به نفی مذاکره با آمریکا پرداختند و گفتند:  رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟

ایشان در همان دیدار فرمودند: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

اما سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در دیداری که اواخر سال گذشته با هیئت جنبش مقاومت اسلامی «حماس» داشت با اشاره به حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین، گفت: ما به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم و با صدای بلند تاکید می‌کنیم که مذاکرات با غرب در مورد توافق اتمی بود و هیچ موضوع دیگری در آن مطرح نشد و معاملات دیگری انجام نگرفت.

سرلشکر سلیمانی در همان دیدار تصریح کرد: باید با صراحت کامل بگویم که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشور ماموریت مشخص و روشنی داشت که همان توافق اتمی بود و اختیار بررسی موضوع دیگری به وی تفویض نشده بود هر چند آمریکا تلاش زیادی در این خصوص بعمل آورد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آبان سال گذشته در مصاحبه با روزنامه السفیر لبنان در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای حل موضوعات منطقه ای با آمریکا همکاری و مساعدت می کند یا خیر، گفت: ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و آنها را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی برای حل پرونده‌های منطقه جدی نمی‌دانیم.

ظریف در مصاحبه مزبور این را هم گفت که آمریکا در صحنه واقعیت مرتکب سیاست‌های اشتباهی می‌شود و این سیاست‌های اشتباه به گسترش تروریسم و تندروی در منطقه منجر شده است.