ایران از گسترش همکاری با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در دیدار خانم"مارینا کالیوراند" وزیر خارجه استونی، به حدود یک قرن روابط دوستانه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و استونی از امکانات گسترده‌ای برای توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک برخوردارند که باید با بهره‌گیری مناسب از این امکانات، درهای جدیدی را برای توسعه روابط در حوزه‌های مورد علاقه گشود.

وی به ضرورت تقویت همکاری‌های فرهنگی ، علمی و تحقیقاتی میان تهران – تالین اشاره کرد و گفت: با تبادل دانشجو و استاد و فراهم کردن بستر تحقیقات مشترک، باید در مسیر تقویت همکاری‌های فرهنگی نیز گام برداشت.

رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن پرداخت و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران نگران بی ثباتی در برخی کشورها از شمال آفریقا  تا شماری از کشورهای خاورمیانه و منطقه است.

روحانی با استقبال از گسترش و تعمیق همکاری میان تهران با اتحادیه اروپا و از جمله استونی، تاکید کرد: توسعه همکاری‌های همه جانبه اتحادیه اروپا و ایران، در حل و فصل مسایل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: عمده این کشورها با اقدامات بی ثبات کننده تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی مواجه اند و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها می‌تواند به ثبات منطقه و کل جهان کمک ‌کند؛ چرا که  تجربه نشان داده اگر با گروه‌های تروریستی به طور جدی مبارزه نشود، این معضل می‌تواند به دیگر مناطق از جمله اروپا نیز سرایت کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به پذیرایی ایران از میلیون‌ها آواره و پناهجو و همچنین کمک به دولت‌ها و ملتهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی و هماهنگی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه است و امیدواریم با تقویت این رایزنی‌ها، شاهد همکاریهای مفید، سازنده و موثر در مسیر تقویت صلح در منطقه باشیم.

وزیر خارجه استونی نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان مهم منطقه‌ای و جهانی نام برد و تصریح کرد : استونی خواهان گسترش همکاری‌ها با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه است.

خانم «مارینا کالیوراند» با اشاره به حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ تجاری کشورش در قالب هیات همراه، گفت: پنجره فرصت‌های تازه برای گسترش همکاری‌های تهران – تالین گشوده شده و تعمیق این همکاری‌ها بی‌تردید به نفع دوملت و دو دولت خواهد بود.

وزیر خارجه استونی با ابلاغ سلام رییس ‌جمهوری کشورش به دکتر روحانی افزود: ما متعهد به گسترش روابط میان دو کشور هستیم و همه امکانات خود را در این مسیر، بسیج خواهیم کرد.