عرصه جدید عربستان برای دشمنی علیه ایران

به دنبال واگذاری دو جزیره مصری به عربستان سعودی از سوی «عبدالفتاح  السیسی» رییس جمهور مصر در هنگام دیدار «ملک سلمان» پادشاه عربستان از این کشور کارشناسان و مقام‌های اسرائیلی این اقدام را برای تل‌آویو سودمند دانستند.

 وبگاه صهیونیستی «مدیا لاین»  با بیان‌ این‌که واگذاری این جزیره‌ها به ریاض در واقع نوعی گشایش جبهه دیپلماتیک جدید علیه ایران است، نوشت: ملک سلمان و عبدالفتاح السیسی در جریان دیدار با هم 30 توافقنامه به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا کردند اما یکی از آن‌ها که واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض است، موجب می‌شود عربستان سعودی بابت استفاده از این دو جزیره کوچک واقع در دهانه خلیج عقبه 2 میلیارد دلار به قاهره پرداخت کند.

پروفسور «ابراهیم عواد» استاد دانشگاه آمریکایی قاهره در این زمینه گفت که اعلام این مسئله تنها یک توافق نیست و مخالفان و موافقانی دارد و  البته این مسئله مردم را در بهت فرو برده است.

«امیر عورن» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» نیز ارزیابی نمود که واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر از مصر به عربستان سعودی «توافقی خوب برای اسرائیل» است.

«اسحاق لوانون» سفیر اسرائیل در مصر از سال 2009 تا 2011  نیز در این باره گفت: «این امر موجب تقویت روابط مصر و عربستان سعودی می‌شود و برای منطقه نیز خوب بوده و تبعات مثبتی نیز برای اسرائیل دارد. مصر برای ما مهم است و ما با از این طریق می‌توانیم با عربستان سعودی در تماس باشیم. پس این رویداد آشکارا به نفع اسرائیل است.»

وی در ادامه افزود: «من شخصا بر این باورم که  باید از عربستان بخواهیم تا تنگه تیران را بخشی از آب‌های بین‌المللی اعلام نماید تا تردد دریایی در آن به صورت آزاد برقرار شود.»

«موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل نیز امروز (سه شنبه) در نشست خبری اعلام کرد که عربستان سعودی در این زمینه به اسرائیل ضمانت کتبی داده بود.