در صورت حماقت عربستان،باید شاهد گلوله‌های آتش باشند/ایران کابوس اعراب

«مایکل نایتس» تحلیلگر امور نظامی، امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس ،ایران و عراق اندیشکده «واشنگتن» در اظهار نظری گفت ، نبرد نظامی ائتلاف ریاض با ایران بسیار سنگین تر ‌از آنی است که به نظر می‌آید.

نایتس گفت: «حضور آن‌ها در نبرد یمن بیان میل نمایش نبرد جهت متوقف کردن حضور ایرانیان در سوریه و لبنان، بحرین و یمن است. آن‌ها می‌خواستند این علامت را ارسال کنند که اگر آمریکا به توافقی با ایران رسیده اما  این کشورها حاضرند به تنهایی دولت یمن تحت حمایت ایران را مغلوب کنند و عربستان سعودی و یمن این مسیر را با اعزام نیرو به بحرین در بهار عربی آغاز کردند.

مایکل نایتس در ادامه با اشاره به سلاح‌های مورد استفاده شده از سوی نیروهای انصارلله در یمن چون موشک‌های «توفان»، «کورنت ای» و «کونگورس 113»  که تاکنون حدود 60 تانک و خودروی زرهی سعودی را نابود کرده‌اند ، گفت: «نیروهای تحت حمایت ایران و حزب الله لبنان دقیقا از فرمول نبرد با اسرائیل را اینجا پیاده کرده‌اند و نیروهای صالح و حوثی‌ها از چنین سلاح ها و تاکتیک‌هایی استفاده می کنند.

مایکل نایتس در  زمینه تجربیات کسب شده ائتلاف سعودی از حضور در نبرد یمن گفت: « البته توان نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات متحده عربی از سال 1991 و جنگ اول خلیج فارس به این سو افزایش یافته است و به عنوان مثال عملیات آبی خاکی و نیروهای چتر باز آن‌ها یا  توان مسدود نمودن تردد دریایی  و دفاع ضد موشکی‌شان افزایش یافته است.  شاید آن‌ها بتوانند ایران را در جاهایی که حضور موقت و بابت تعهدشان دارند را شکست دهند اما نبرد واقعی با این کشور کابوس است.» 

تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن در خاتمه گفت: «بحث حوثی‌ها جداست و حتی آن‌ها هنوز حزب الله لبنان نشده‌اند . کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هرگز با قدرت نظامی واقعی ایران مواجه نشده‌اند و نبرد یمن حکم عرصه آزمایشی را برای آن‌ها دارد. نبرد واقعی احتمالی آن‌ها با ایران بسیار سخت‌تر است . آن‌ها از نبرد یمن بازگشت تابوت‌ جنازه‌های خود را دیده‌اند اما در صورت نبرد سنگین با ایران اعراب خلیج فارس باید شاهد گلوله‌های آتش در آسمان خراش‌ها و بنادر دبی و جبیل (یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی عربستان ) باشند  البته این را بگویم که پارسی‌ها نیز متحمل خسارات جانی و مالی خواهند شد.

انتهای پیام/م