مهاجران غیر قانونی افغانی در ایران ثبت نام می شوند
«حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه سیزدهمین نشست همکاری کشورهای اسلامی در شهر استانبول ترکیه، گفت که دولت ایران تلاش می‌کند مهاجرین غیرقانونی افغان مقیم ایران را ثبت نام کند.

 گفتنی است که چند ماه پیش از این هیئت های کارشناسی افغانستان و ایران در کابل بررسی طرح ثبت نام افغان‌های فاقد مدرک اقامت در ایران را آغاز کرده بودند.

به گفته مقامات وزارت امور مهاجرین وعودت‌کنندگان افغانستان، ثبت نام و توزیع کارت‌های مهاجرت برای افغان‌های فاقد مدرک در ایران، صدور مجوز تردد برای مهاجران افغان مقیم ایران بدون ابطال اقامت آنها و ثبت نام کودکان افغان در مدارس ایران شامل این طرح هستند.

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، اکنون بیشتر از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از آنها فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند.

در خبری که از سوی ریاست اجرایی افغانستان به رسانه ها رسیده، آمده است که در ملاقات رئیس جمهوری ایران و رئیس اجرایی افغانستان، هر دو طرف در مورد تحکیم بیشتر روابط اقتصادی میان دو کشور نیز صحبت کرده اند.

عملی ساختن پروژه های اقتصادی مشترک، آغاز کار بندر «چابهار» و امتداد خط آهن از دیگر موضوعات مورد بحث این دو مقام بوده است.

عبدالله عبدالله نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان در منطقه، گفت که امیدوار است کشورهای منطقه از این موقعیت و فرصت برای گسترش روابط تجارتی استفاده کنند.