طرح قانونگذاران آمریکایی برای نظارت بر اجرای برجام

پایگاه «نشنال‌اینترست» گزارش داده نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه طرحی به دنبال تشکیل کمیسیونی متشکل از قانونگذاران آمریکا و اعضای دولت باراک اوباما هستند. وظیف این کمیسیون نظارت بر اجرای برجام خواهد بود.

این طرح که «جرالد کونولی»، نماینده حزب دموکرات و «ریچارد هانا» نماینده حزب جمهوری‌خواه تهیه آن را به عهده داشته‌اند، 10 سپتامبر سال 2015 در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است. 

طرح مورد نظر خواستار انتصاب 16 نماینده از کنگره (قوه مقننه) و 4 نماینده از دولت آمریکا (قوه مجریه) در این کمیسیون است. نمایندگان قوه مقننه 8 قانونگذار از مجلس نمایندگان و 8 نماینده قانونگذار از سنا را شامل می‌شود. 4 عضو قوه مجریه نیز بایستی از وزارتخانه‌های دفاع، امور خارجه، خزانه‌داری و انرژی انتخاب شوند. 

تهیه‌کنندگان این طرح در یادداشتی، نوشته‌اند که بعد از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که کنگره باید مناقشات پیرامون برجام را کنار گذاشته و اکنون در راستای نظارت بر اجرای آن فعالیت کند. 

این طرح، در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، کمیسیون مورد نظر را مأمور راستی‌آزمایی از پایبندی ایران به تعهداتش در برجام خواهد کرد و علاوه بر آن، تناسب ساز و کارهای کنترلی موجود در توافق هسته‌ای و همچنین ظرفیت‌های آژانس برای راستی‌آزمایی از این توافق را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.