موگرینی با ظریف دیدار کرد

فدریکا موگرینی که برای انجام سفری یک‌روزه به تهران سفر کرده است بامداد روز شنبه وارد تهران شد.

 

او همچنین امروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یدار و رایزنی خواهد کرد.

 

موگرینی را در سفر به تهران هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا همراهی می‌کنند و بر اساس آنچه که تاکنون مطرح شده علاوه بر رایزنی در مورد گسترش روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا و رفع موانع موجود صحبت در ارتباط با ایجاد دفتر از سوی این اتحادیه در تهران نیز یکی دیگر از موارد رایزنی مقامات دو طرف خواهد بود.

 

این دومین سفر موگرینی به ایران از زمان تصدی در این سمت و اولین سفر پس از اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) است و حضور این هیأت اروپایی برای اولین بار در تاریخ مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

 

کمیسیونر تغییرات آب و هوایی و انرژی، کمیسر بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های کوچک، کمیسر تحقیقات، علوم و نوآوری، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، کمیسر حمل و نقل، کمیسر محیط زیست، امور دریایی و شیلات و کمیسر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش موگرینی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

قرار است این کمیسیونرها در رایزنی با طرف‌های ذیربط در وزارت نفت، مسکن و شهرسازی، صنعت، نیرو، علوم، فرهنگ، انرژی هسته‌ای، محیط زیست، گردشگری و کشاورزی به موضوعات مرتبط با مناسبات دوجانبه بپردازند.

 

پیش‌بینی می‌شود در جریان این سفر یک بیانیه عمومی بین موگرینی و ظریف به امضا برسد و همچنین احتمالاً چند توافقنامه دیگر نیز به خصوص در حوزه نفت و انرژی به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.

 

فدریکا موگرینی برای نخستین بار بعد از توافق وین در تاریخ 6 مرداد 1394 و در راستای پیگیری‌ برجام و همچنین گسترش روابط تهران و اتحادیه اروپا برای نخستین بار به همراه معاونان خود به تهران سفر کرد. وی در این سفر به دیدار و رایزنی با مسئولان و مقامات ایرانی پرداخت.

 

موگرینی امروز تهران را ترک خواهد کرد ولی تعدادی از کمیسیونرهای همراه وی برای انجام رایزنی‌های بیشتر با همتایان ایرانی خود در تهران خواهند ماند.