تجزیه در هیچ کشوری را نمی‌پسندیم/قدرت‌های خارجی نمی‌توانند برای سرنوشت کشوری تصمیم بگیرند

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی اظهار داشت: بخش اول سفر ما شرکت در جمع کنفرانس اسلامی OIC که اهداف بسیار مهمی این همکاری اسلامی بین کشورها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این همکاری‌ها دو هدف اصلی را به دنبال دارد، افزود: اولین هدف بحث وحدت دنیای اسلامی است و دومی احقاق حقوق ملت فلسطین و تلاش برای رفع ظلم و بیداد از طرف رژیم صهیونیستی نسبت به ملت مظلوم فلسطین است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در کنار این سازمان تا زمانی که این دو هدف اساسی را دنبال می‌کند همواره باقی خواهد ماند، ما تبریک می‌گوییم ریاست ترکیه و این کنفرانس را در دو سال آتی و امیدواریم در طول این دو سال بتوانیم همکاری‌های بسیار خوبی نسبت به جهان اسلام داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: در مذاکرات امروز سه هدف مهم جزو اولویت‌های این سازمان قرار دادیم که مورد اتفاق نظر هردوی ما بود. نخست ارتباط و معرفی نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی و معرفی جایگاه بانوان در حقوق و فرهنگ اسلامی و جهانیان که متاسفانه اسلام در این زمینه مظلوم واقع شده و واقعیت حقوق زنان که مورد تاکید قرآن و پیامبر عظیم‌الشان اسلام است مورد فراموشی سپرده و گاهی در افکار عمومی جهانیان تحریف شده است.

وی تصریح کرد: دومین مسئله موضوع مبارزه با افراطی‌گری، خشونت و تروریسم بود یعنی دنبال کردن طرح ویو که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده که برای هردوی ما و جهان اسلام بسیار اهمیت دارد و موضوع سوم وحدت دنیای اسلام و تقریب بین مذاهب اسلامی بوده و اینکه باید بگوییم هویت ما اسلام است و نه هویت ما شیعه و سنی بودن و نه مذاهب مختلف، هویت ما اسلامی بودن ما است آن هم اسلامی که با عطوفت، رحمت و اخوت همراه است.

روحانی اضافه کرد: امیدوارم در این دوره ریاست ترکیه بر این سازمان بتوانیم با همکاری ترکیه این اهداف بلند به ویژه این سه هدف بلند را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رسمی ترکیه و تشکیل سومین نشست شورای راهبردی دو کشور که امروز برگزار شد گفت: در این نشست‌ها تصمیم گرفتیم که روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها توسعه دهیم، اقتصاد ایران و ترکیه مکمل همدیگر هستند. در سال‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد اما به خاطر شرایط تحریم و اقتصاد جهانی نتوانستیم گام‌های مورد نظرمان را برداریم.

روحانی افزود: خوشبختانه امروز این نشست در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام گرفته و زمینه برای مشارکت و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف آمده است و ما باید موانعی که در مقابل سرعت این حرکت وجود دارد را برطرف کنیم و مسیر را تسهیل کنیم. 

روحانی تاکید کرد: اولین نکته‌ حائز اهمیت روابط نزدیک‌تر بانک‌ها با یکدیگر بود و خطوط ارتباطی که برخی‌ بانک‌ها مقرر کرده‌اند برای پروژه‌های مورد نظرشان، ما تصمیم گرفتیم روابط بانک‌ها را توسعه دهیم و بانک‌های ترکیه می‌توانند شعباتی را در ایران داشته باشند و ما بتوانیم در این مسیر تجارت و فعالیت اقتصادی را بین دو کشور تسهیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه همکاری بین بورس‌ تهران و استانبول یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفت، ادامه داد: همکاری بین بورس‌ها می‌تواند در این زمینه در بازار سرمایه تحول بسیار مثبتی را بین دو کشور به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه مسائل گمرکی پنجره واحد و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها در سطح مرز از دیگر مطالبی بود که در این نشست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور ترکیه بیان داشتند قرار شد نمایندگان دو کشور بتوانند موانعی را که وجود دارد را شناسایی و حل و فصل کند و این اختیار به آنها داده شد تا این مسائل را به طور کامل پیگیری و نهایی کند و ما شاهد این باشیم که توقف کامیون‌ها در مرز روز به روز کوتاه‌تر و کمتر شود و همچنین بتوانیم ارتباطات ریلی، کشتیرانی و هوایی را بین تهران و آنکارا گسترش دهیم تا بتواند بخش تجارت و اقتصاد را به حرکت درآورد.

روحانی افزود: قرار شد که بخش‌های خصوصی دو کشور را تشویق کنیم تا نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند و همچنین متعهد شدیم که موانع را برطرف کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به منظور صادرات به یک کشور ثالث داشته باشیم به ویژه در زمینه انرژی ما به طرف ترکیه‌ای این قول را دادیم که ایران قادر است امنیت انرژی ترکیه را تامین کند. هم در زمینه نفت، گاز و برق و همچنین محصولاتی از قبیل پتروشیمی ما می‌توانیم کاملا نیازهای ترکیه را برطرف کنیم و روابط را در این زمینه توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم دیگری که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت موضوع گردشگری بود زیرا ترکیه می‌تواند در زمینه زیرساخت‌های گردشگری در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی را داشته باشد و ما می‌توانیم هر دو ملت را برای جذب گردشگرهای کشور ثالث تشویق کنیم و این مسئله می‌تواند به غیر از مسائل اقتصادی از لحاظ فرهنگی هم برای هر دو کشور بسیار مهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما تاکید کردیم که فرهنگ‌های دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و روابط دانشگاهی همکاری‌ در زمینه فناوری‌ نو و تحقیقات مشترک بین دو کشور می‌توانیم حرکت‌های بسیار خوبی داشته باشیم. ترکیه و ایران هریک در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های شایان و قابل توجهی داشتند و می‌توانند این را برای یکدیگر منتقل کنند و به اشتراک بگذارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی بود که هم در نشست خصوصی و هم در نشست راهبردی دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اضافه کرد: منطقه ما با مشکلات زیادی مواجه است. مردم یمن با کشتارهای بی‌رحمانه‌ای مواجه هستند، در سوریه ناامنی و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه ادامه دارد، در عراق ثبات مطلوب را شاهد نیستیم. البته در دیگر کشورهای اسلامی هم مثل افغانستان و پاکستان آن ثبات مطلوب وجود ندارد که ما باید به همه این کشورها برای ثبات امنیت کمک کنیم زیرا این کمک‌ها هم وظیفه شرعی و دینی ما و هم به نفع منافع جهان اسلام، منطقه و دو ملت خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: خوشبختانه در اصول هیچ اختلاف نظری ما با یکدیگر نداریم. در اینکه مرزهای کشورها باید ثابت بماند و ما تجزیه را در هیچ کشوری نمی‌پسندیم، ثبات این کشورها مورد تاکید همه ما است و کشتار و جنگ باید متوقف شود و با تروریسم هم باید به هر شکل و نامی مبارزه قاطع و جدی صورت بگیرد و اینکه در نهایت سرنوشت هر کشوری در اختیار مردم آن کشور است و هیچ قدرت خارجی برای سرنوشت هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. 

روحانی ادامه داد: ما در همه این موارد اتفاق نظر داشته‌ایم. البته ممکن است در موارد جزئی اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم که این بسیار طبیعی است. ما هم برای رایزنی‌های بیشتر و همکاری‌های بیشتر و کمک‌های افزون‌تر آماده‌ایم. همچنین به ویژه برای همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم و معرفی درست اسلام به جهان آماده‌ایم زیرا اسلام‌هراسی یک توطئه صهیونیستی است و دو کشور می‌توانند با معرفی اسلام رحمانی و اسلام واقعی با اسلام‌هراسی مبارزه کنیم و شرایط مناسب را برای ترویج اسلام واقعی فراهم کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ، دین، جغرافیا و همسایگی و منافع مشترک ما از ما می‌خواهد که روز به روز روابط دو کشور را به نقطه مطلوب برسانیم که یکی از آن نقاط مطلوب آن است که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را به مرز 30 میلیارد دلار برسانیم، به همت همدیگر این کار شدنی است و خواهد شد.