اعتراف هاشمی به بد عهدی بعضی طرف ها در برجام

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز در دیدار استفان وایل، نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان، با اشاره به ترکیب هیأت همراه، این دیدار را یک «جلسه فرهنگی و علمی» خواند و با ابراز خشنودی از حضور ایرانیان دانشمند در آلمان، به ویژه پرفسور مجید سمیعی که در جلسه حضور داشت، گفت: روابط ایران و آلمان سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد و پس از پایان جنگ جهانی دوم، یکی از بهانه‌های اشغالگران ایران، همدلی مردم و مسئولین با آلمانی‌ها بود.

وی در پاسخ به سؤال نخست وزیر ایالت نیدر زاکسن که «نظر شما درباره گذشته و آینده ایران چیست؟»، به تشریح اتفاقات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی ایران از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و با بیان ویژگی‌های مقاطع پیروزی، شورش‌های کور، تجزیه‌طلبی‌ها، ترورها، 8 سال جنگ تحمیلی و دوران سازندگی، تصریح کرد: اگر چه با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد، امکانات بالقوه، استعدادهای درخشان و نیروهای انسانی تحصیل‌کرده، زمینه‌های رشد و توسعه ایران، گسترده و فراوان است و هنوز به همه اهداف انقلاب نرسیدیم، اما رویکرد کلی کشور به سوی قله‌های علم و دانش است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان ویژگی‌های دوران و دولت‌های پس از سازندگی و توضیح فراز و فرودهای حرکت کشور به سوی پیشرفت، به دوران دولت دکتر روحانی و برنامه‌های دولت یازدهم اشاره کرد و با تشکر از همراهی دولت آلمان در طول مذاکرات هسته‌ای، افزود: برجام می‌توانست عقب ماندگی‌های روابط ایران و کشورهای پیشرفته را جبران کند، اما بدعهدی‌های بعضی از طرف‌های مذاکره، انجام تعهدات را با کندی مواجه کرده است.

هاشمی رفسنجانی، با بیان سوابق تحریم ایران از سوی قدرت‌های جهانی، ادامه داد: در همان شرایط ایران به سوی قله‌های علم و تکنولوژی حرکت کرد و یکی از نمونه‌های آن تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست که با 450 واحد در سراسر کشور گسترده است.

وی با تأکید بر امنیت ستودنی ایران در منطقه بحران زده، نسبت به بذرافشانی تروریست‌ها در کشورهای مختلف جهان هشدار داد و افزود: تروریست‌ها با ناامنی‌های خود یک جنگ جهانی متفاوت را علیه امنیت روانی مردم کشورهای جهان به راه انداختند و این حالت را با جذب روزافزون جوانان ناراضی و بیکار کشورها گسترش دادند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از چگونگی و چرایی به وجود آمدن گروه‌های تروریستی در کشور افغانستان و گسترش آنها در دیگر کشورهای منطقه، تصریح کرد: شرق، غرب و ارتجاع منطقه مانند زمان جنگ عراق علیه ایران که حامی صدام و ارتش بعث بودند، گروه‌های تروریستی را با هدف مقابله با جمهوری اسلامی تأسیس و تقویت کردند، اما الان خطر گروه‌های تروریستی دامن خود آنها را گرفته، به گونه‌ای که مسؤولین روسیه، صحبت از حضور 700 هزار هوادار داعش در کشور خود می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری اهدافی که غرب و آمریکا در زمان لشکرکشی به افغانستان اعلام کرده بودند، خاطرنشان کرد: برای ریشه‌کنی مواد مخدر و گروه‌های تروریستی آمده بودند، در حالی که مواد مخدر بیش از ده برابر شد و گروه‌های تروریستی با نام‌های گوناگون چون القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره و بوکوحرام، نه تنها منطقه، بلکه آسیای میانه و کشورهای آفریقایی را آلوده کرده‌اند.

وی اتفاقات تروریستی فرانسه و بلژیک را نمونه‌ای از احتمال خطر آنها در اروپا دانست و گفت: خطر بیشتر اینجاست که به مواد شیمیایی هم دست یافتند و ریشه‌کنی آنها آسان نیست، اما عقلای جهان برای آینده بشریت باید راهکارهای اصولی بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاقات لیبی و افغانستان را نشانه‌ای از ناموفقیت بودن حضور ارتش‌های مقتدر دانست و افزود: در لیبی، قذافی را کشتند، اما الان مرکز تجمع تروریست‌ها شده و در افغانستان، طالبان، ناتو را به ستوه درآورده است.

هاشمی رفسنجانی، استعمار، استبداد و گروه‌های تروریستی را سه ضلع یک مثلث شوم برای آینده بشریت دانست و ادامه داد: استعمارگران، از استبدادگران حمایت کردند و وقتی مردم عصبانی شدند و به خیابان‌ها آمدند، گروه‌های تروریستی آمدند و انقلاب‌های مردمی را مصادره کردند و حمایت‌های غرب و شرق از استبداد پهلوی و پس از انقلاب، حمایت‌های آنها از منافقین تروریست‌ و حضور آنها در پارلمان‌های اروپایی، بهترین مصداق در ایران و سرنوشت کشورهایی که بهار عربی و بیداری اسلامی داشتند، مصداق همکاری استعمار، استبداد و گروه‌های تروریستی در منطقه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به اظهارات آقای استفان وایل که ایجاد تفاهم و تقویت گفت‌وگو را بسیار سخت می‌دانست، تصریح کرد: تجربه سیاست تنش‌زدایی ایران در سال‌های پس از جنگ که با کارهای سیاسی و مذاکره، رفتار حسنه و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی را شروع کردیم، ثابت کرده که ایجاد تفاهم، تقویت گفت‌وگو و تغییر فضای تهدید به تقویت همکاری‌ها، سخت نیست.

وی گفتار و رفتار صهیونیست‌ها را یکی دیگر از عوامل نا امنی‌های منطقه‌ای و جهانی دانست و با اشاره به اهداف چند منظوره اروپا برای ایجاد یک غده چرکین، گفت: ایجاد 8 میلیون آواره فلسطینی که به بدترین شکل در اردوگاه‌ها زندگی رقت باری دارند، نوعی دیگر از پرورش جوانان عصبانی است که جامعه جهانی برای این بخش هم یک فکر اساسی داشته باشد.

در ابتدای این دیدار، استفان وایل، با ابراز رضایت از اولین سفر خویش به ایران که به پیشنهاد پرفسور سمیعی بود، تصریح کرد: هیأت همراه من، برخی از مسئولین شرکت‌ها و موسسات علمی هستند، چون مردم و مسئولان آلمان بسیار علاقه‌مندند که پس از برداشتن مانع تحریم‌ها، روابط خویش را گسترش دهند.

نخست وزیر ایالت نیدر زاکسن آلمان، با تأکید بر مانع تراشی‌های بعضی از طرف‌های متعهد در مذاکرات و توافقات هسته‌ای و مشخصاً برجام، ادامه داد: به عنوان مثال باید ابهام شرکت‌های بزرگ آلمان در خصوص سرمایه‌گذاری در ایران برطرف شود، چون همیشه اقدامات اقتصادی، فعالیت‌ها و موضع گیری‌های سیاسی دولت‌ها را در مسیر توافقات پایدار قرار می‌دهد.

وی با بیان این جمله که «اتفاقات منطقه بر روابط داخلی کشور متبوع من تأثیر می‌گذارد»، به ماجرای پناه جویان اشاره کرد و افزود: اروپا رفتار مناسبی در این خصوص نداشت و آلمان نباید وظیفه همه اروپا را به دوش بکشد، ضمن اینکه همین الان بیش از 3 میلیون آواره عراقی و افغانی در ایران هستند.

استفان وایل با ابراز توافق کامل نسبت به تحلیل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص نقش جوانان عصبانی کشورها برای تقویت تروریست‌ها، گفت: یکی از راه‌های کم کردن عصبانیت جوانان، ایجاد اشتغال است که این کار جز با همکاری کشورها و دولت‌ها و پرهیز از تشنجات سیاسی امکان‌پذیر نیست.