اعتبار پاسپورت هایمان پیشکش، آقای روحانی اعتبار نظام را برگردانید!

گروه سیاسی-محمد جواد ظریف پیس از این در گفت وگویی با روزنامه خراسان گفت بود"این همه عادل الجبیر – وزیر خارجه عربستان – داد زده است اما در دیپلماسی عمومی من موفق تر بودم یا او؟ " به نظر می رسد تاکنون عملاً عادل الجبیر کارش را بهتر از جواد ظریف انجام داده. اگر محمد جواد ظریف توانست امتیازهای حداقلی بابت برجام از غربی ها بگیرد.

به گزارش افکارنیوز،وزیر خارجه جوان و بی تجربه سعودی موفق شد آن توافق نامه را تنها روی کاغذ نگه دارد و حالا با اظهارات ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مشخص شده است مهمترین قسمت برجام یعنی دسترسی ایران به بازارهای مالی و آزاد کردن پول های بلوکه شده محقق نشده است.

بیانیه اختلاف برانگیز  اجلاس سران هرچند با مخالفت عمان، لبنان، افغانستان و عراق و نیز اعتراض شدید ایران قرائت نشد اما همینکه عربستان سعودی توانست چند بند ضد ایرانی را در بیانیه نهایی بگنجاند نشان دهنده برتری لابی گری سعودی ها نسبت به دیپلمات های ایرانی بوده است. درواقع باید گفت ایرانیانی که در دوسال گذشته از وزیر امور خارجه خود یک قهرمان بین المللی ساخته بودند پس از این اجلاس تا حد زیادی امیدشان را از دست دادند.

در این اجلاس لبخندهای همیشگی ظریف جای خود را به اخمی تلخ داد و در عوض این الجبیر بود که پیروزمندانه در محل کنفرانس جولان می داد. شایان ذکر است در شرایطی که ترکیه زیر تحریم های شدید روسیه قرار گرفته و کاهش رشد اقتصادی دولت توسعه گرای اردوغان را تحت فشار قرار داده جمهوری اسلامی به عنوان همسایه می توانست فشارهای موثرتری بر این شریک تجاری دیرین خود وارد کند.

در طرف مقابل شاه سعودی هم دو جزیره مهم و استراتژیک مصر را بالا کشید و هم توانست از ترک ها دلبری کند و همه این ها در شرایطی است که مصر و ترکیه پس از کودتای نظامی السیسی روابط خصمانه ای با یکدیگر دارند. با چنین وضعیتی به نظر می رسد دولت تدبیر و امید بیش از انکه به دنبال تبلیغ معادله برد -  برد در روابط بین الملل باشد تدبیری هم برای عزت ایرانیانی بیندیشد که تصور می کردند با روی کار آمدن حسن روحانی و در اثر خنده های سخاوتمندانه جواد طریف پاسپورت هایشان اعتباری ویژه خواهد یافت. وقتی سعودی ها حرمت حجاج ایرانی را هم نادیده می گیرند و آمریکایی ها یکجا زیر همه تعهداتشان می زنند آیا در این صورت دولت نباید فکر دیگری برای تمهیدات سیاست خارجی اش بکند؟