«چارلز ناس» (کاردار سفارت آمریکا در سال‌های 1978 و 1979) با اشاره به سرمقاله اخیر روزنامه واشنگتن پست که آزمایش‌های موشکی ایران را تخطئه کرده بود، نوشت: ایران یکی از تأثیرگذارترین کشورها در منطقه خاورمیانه است. البته شکی نیست که یک سری آزمایش‌ها از تنوعی از موشک‌های ایران، پرسش‌هایی را در مورد مقاصد و نیات حقیقی ایران از این تجربیات در ذهن ایجاد کرده است؛ اما نکته اینجاست که تاکنون هیچ فرد خارجی این آزمایش‌های موشکی را مورد بررسی دقیق قرار نداده است و اصلاً مشخص نیست آیا موشک‌های آزمایش شده از نوع بالستیک بوده است یا نه؟ و این مسئله خود جای بحث دارد.

وی می‌افزاید: هیئت سردبیری واشنگتن پست در سرمقاله مورد اشاره خود (7 اوریل) در مورد ایران، از واقعیات سیاسی و نظامی منطقه غافل مانده است. ایران بیش از سه دهه است که در تحریم به سر می‌برد و این تحریمها کار به روزکردن نیروهای مسلح ایران را فوق‌العاده دشوار کرده است.

چارلز ناس تصریح کرد: حمله نظامی عراق به ایران و هشت سال جنگ هم به سهم خود همه توانمندی‌های نظامی ایران را ضعیف‌تر از قبل کرد. در همان دوره زمانی عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) مدرن‌ترین تسلیحات نظامی به ارزش میلیاردها دلار را خریداری کردند و خریدهای نظامی عربستان حتی از روسیه هم پیشی گرفت.

وی در پایان نوشت: نکته مهم‌تر آنکه عربستان ائتلافی متشکل از کشورهای مسلمان سنی مذهب علیه ایران تشکیل داده و این ائتلاف به نوبه خود تهدیدی بالقوه علیه ایران است. با این همه؛ بدیهی است که نباید از ایران انتظار داشت از خود دفاع نکند.