ایران به دنبال استفاده از نفوذ اروپا برای فشار به آمریکا

خبرگزاری رویترز با اشاره به مشکلات موجود در مسیر دستیابی ایران به اقتصاد جهانی در گزارشی نوشت که دولت ایران تلاش میکند از قدرت نفوذ اتحادیه اروپا برای امتیازگیری از آمریکا استفاده کند. 

رویترز مینویسد که ایران از از اتحادیه اروپا درخواست کرده است که به واشنگتن برای دسترسی اقتصاد ایران به سیستم مالی جهانی فشار بیاورد. 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتجادیه اروپا که به تهران سفر کرده است از حمایت این اتحادیه از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی استقبال کرد و از یک آغاز جدید در روابط ایران با اتحادیه اروپا سخن گفت.

موگرینی نیز که هیاتی بلند پایه به تهران سفر کرده است تاکید کرد که این به نفع اتحادیه اروپاست که مطمئن شود بانکهای این اتحادیه با اطمینان بتوانند با ایران تجارت کنند.

با اینحال موگرینی ایران را به خاطر آزمایشهای موشکی اخیر این کشور سرزنش کرد و تاکید کرد که اتحادیه اروپا در برابر نقض حقوق بشر در ایران خواهد ایستاد. 

براساس این گزارش، علیرغم توافق هسته ای بعضی از تحریمها همچنان سرجایش باقی مانده و بانکهای آمریکایی از تجارت با ایران منع هستند. برهمین اساس بسیاری از بانکهای اروپایی نیز که قبلا طعم جرایم آمریکا را به دلیل نقض تحریم چشیده اند از تجارت با ایران نگران و هراسان هستند. 

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری خود با موگرینی نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت که ایران و اتحادیه اروپا به واشنگتن فشار می اورند تا واشنگتن همکاری بانکهای غیرآمریکایی با ایران را تسهیل کند.

مقامات ایرانی طی روزهای گذشته از آمریکا به خاطر عدم دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا انتقاد کرده و گفته اند که دستاوردهای ایران از رفع تحریمها بسیار ناچیز بوده است.