ظریف:ما از آمریکایی ها فقط یک چیز می خواهیم

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز گذشته در جریان گفت‌وگویی یک ساعته با 4 نشریه اروپایی از جمله هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» به پرسش‌های آنان درباره روابط اقتصادی میان کشورهای اروپایی و ایران و روابط پس از برجام و مسایل حقوق‌بشری و موضع ایران درباره آینده سوریه پاسخ داد.

 ظریف گفت: «ما باید بگوییم که برجام به نتیجه رسیده است اما اگر می‌خواهند که این توافق ادامه داشته باشد در این صورت باید (به مردم) اطمینان داده شود. روشن است که مردم ایران می‌خواهند شاهد نتایج باشند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت که حاشیه سود در ایران و احتمالا در حال حاضر بهترین در جهان است.

وزیر خارجه ایران درباره مشکلاتی که در زمینه تبادلات اقتصادی و بانکی که همچنان پس از برجام میان طرف‌های اروپایی و ایران وجود دارد و نگرانی طرف اروپایی از عواقب همکاری اقتصادی با ایران هم گفت: « ما فقط از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن هم این است که در این موارد دخالت نکند. ایالات متحده باید به روشنی و بدون اما و اگر بگوید که روابط اقتصادی با ایران مشکلی ندارد. این را با انگلیسی ساده می‌توان گفت و نیازی به پیچیدگی‌های حقوقی نیست. ایران مسئولیت‌های خود را در زمینه مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریست‌ها انجام داده است.ما بیش از ۳۰ ماه  در یکی از فشرده‌ترین مذاکرات شرکت نکردیم که اکنون سند خالی در اختیار داشته باشیم»

در ادامه یکی از خبرنگاران مدعی شد که سازمان‌های حقوق‌بشری از جمله دیده‌بان حقوق‌بشر ایران را متهم کرده‌اند که مهاجران افغان را وادار کرده است در سوریه بجنگند. ظریف ضمن رد چنین ادعایی گفت که ایران هیچکس را مجبور به جنگیدن در سوریه نکرده است.

وزیر خارجه ایران گفت که کشورش بر خلاف اروپا همچنان از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند و گفت: «از خارج از سوریه نباید درباره اینکه چه کسی بخشی از روند (تحقق صلح) خواهد بود تصمیم‌گیری شود. مسئله این نیست که چه کسی متحد و چه کسی دشمن است. موضع این است که مردم سوریه باید خودشان درباره سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.» این در حالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در جریان سفر به ایران روز گذشته با ظریف دیدار داشت به خبرنگار اشپیگل گفت: «من تصور نمی‌کنم اسد در آینده سوریه جایگاهی داشته باشد.»

ظریف در ادامه درباره حقوق‌بشر و اتهاماتی که در این زمینه به ایران وارد شده است هم گفت: «حقوق‌بشر برای همه ما مهم است.» وی ضمن تاکید بر واژه «همه ما» صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: «ما هم در این مورد نگرانی داریم از جمله درباره جوانان مسلمان و جوامع مسلمان در جوامع غربی که به حاشیه رانده می‌شوند.همینطور وجود افرادی در عراق و سوریه که سر می‌برند و بدون لهجه انگلیسی و فرانسه صحبت می‌کنند.»

وی ضمن محکوم کردن کاریکاتورهایی شبیه به مواردی که در نشریه فرانسوی «شارلی‌ابدو» منتشر شدند هم گفت: «آزادی عقاید این حق را ایجاد نمی‌کند که فضایی ایجاد شود تا مسلمانان نتوانند دین خود را علنی کنند.»