برگزاری همایش مشترک ایران و روسیه در حوزه اقوام

 حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رئیس جمهور  در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی پیش از ظهر امروز دوشنبه در دیدار با رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های روسیه اظهار داشت: ایران و روسیه دشمن مشترک و منفعت مشترک دارند. دشمن مشترک سعی دارد برای ایران و روسیه دردسر ایجاد کند.

دستیار رئیس جمهور  در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: آتش افروزی‌ها در نقاط مختلف منطقه نشانه بارزی است که دشمن برای ایران و روسیه استراتژی مشترک خطرناکی تدوین کرده است و دشمن سعی دارد از اقوام و مردمان ایران و روسیه و منطقه آسیای میانه و مسلمانان این منطقه یارگیری کرده و آن‌ها را علیه دو کشور به کار گیرد.

وی بر همین اساس یادآور شد: امروز شاهدیم هزاران نفر از مردمان آسیای میانه با داعش همکاری می‌کنند و سازمان‌های افراطی با امکانات و رسانه‌هایی که در دست دارند به تحریک شهروندان دو کشور می‌پردازند.

یونسی با ابراز امیدواری برای پیشرفت روابط دو کشور در حوزه فرهنگی افزود: در دهه اخیر خوشبختانه عزم جدی و سیاسی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد و در این رابطه پیشرفت‌های خوبی به ویژه در حوزه اقتصادی، بخش فولاد و صنایع نظامی داشته‌ایم.

دستیار رئیس جمهور  در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: قدم‌های برداشته شده برای توسعه روابط ایران و روسیه لازم بوده اما کافی نیست و برای تکمیل روابط اقتصادی، روابط فرهنگی باید مورد توجه باشد. چرا که در شرایط فعلی برای دو کشور ضرورتی ایجاد شده که در حوزه هایی مثل قومیت‌های مذهبی و ادیان با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران و روسیه همکاری‌هایی برای مقاصد و اهداف مشترک دارند و در این زمینه باید به یکدیگر کمک کنند اظهار داشت: همکاری در حوزه نظامی مهمترین همکاری و این به دلیل تهدید مشترکی است که برای هر دو کشور وجود دارد چرا که ما منفعت و خطر مشترک داریم.

یونسی با بیان اینکه زیرساخت مسائل امنیتی موضوعات فرهنگی است یادآور شد: پیشنهاد شما برای برگزاری همایش در حوزه اقوام جهت همکاری در حوزه‌های مشترک فرهنگی و اقتصادی مورد استقبال ماست و این که این همایش در تاتارستان یا هر جا که مصلحت می‌دانید برگزار شود از نظر ما بلامانع است و معتقدیم این همایش می‌تواند دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند و راههای همکاری دو جانبه را تسهیل نماید.

وی بر همین اساس تصریح کرد: برگزاری همایش مشترک بین ایران و روسیه تجربه جدیدی خواهد بود و برگزاری همایش مشترک در حوزه اقوام اولین تجربه‌ای است که انجام می‌دهیم از این رو مستلزم همکاری‌های بیشتر است.

دستیار رئیس جمهور  در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اضافه کرد: ما برای برگزاری این همایش اعلام آمادگی می‌کنیم البته با توجه به اینکه در روسیه برگزار خواهد شد عمده مسئلت کار بر عهده شماست اما ما نیز آمادگی هرگونه همکاری را خواهیم داشت.

 رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های روسیه نیز در ادامه اظهار داشت: شک نداریم موضوعات زیادی برای تبادل نظر در حوزه همکاری‌ها و روابط ایران و روسیه وجود دارد.

وی تصریح کرد: برگزاری این همایش در حوزه اقوام به صورت مشترک بین ایران و روسیه می‌تواند صفحه جدیدی را در تاریخ دو کشور باز کند.

رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های روسیه ادامه داد: در مورد مکان برگزاری این همایش مشترک بررسی‌هایی انجام شده و جمع‌بندی‌ها تا به حال این بوده که تاتارستان برای این کار در نظر گرفته شده است و تاریخ برگزاری همایش نیز می‌تواند برای بهار سال 2017 باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همایش مشترک ایران و روسیه باید مسائل قومیت‌ها و توسعه اقتصادی دو کشور مورد توجه قرار گیرد و من فکر می‌کنم حوزه اقتصادی، اجتماعی مکمل هم خواهد بود.