منتخب اول تهران باید رئیس شود نه نفر دوم قم

محمد جلیلیان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ارزیابی‌اش از ریاست مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: براساس فرآیند دموکراسی در کل احزاب سیاسی جهان، زمانی که جناح‌ها، جبهه‌ها و احزاب رأی اکثریت را احراز می‌کنند و فراکسیون‌های آنها دارای رأی اکثریت می‌شوند، رئیس مجلس از متن آن فراکسیون‌ها انتخاب می‌شود یا اینکه شرایطی پیش می‌آید که فراکسیون‌ها به شرایط ائتلاف می‌رسند.

وی ادامه داد: اگر ما شرایط ایران را براساس مدل دموکراسی قلمداد کنیم، آقای عارف به‌عنوان منتخب اول مردم تهران، پایتخت سیاسی کشور ایران انتخاب شده و در صورت مقایسه می‌بینیم که آقای لاریجانی رأی پایتخت را کسب نکرده و نفر دوم شهر قم شده؛ بنابراین آقای عارف به‌صورت اتوماتیک بالاتر قرار می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه آقای عارف رهبری جبهه و جناح سیاسی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عهده داشته و به‌عنوان یک منتخب قرار می‌گیرد، گفت: در مقابل آقای لاریجانی رهبری یک جناح فکری را به‌عهده ندارد و متعلق به طیف اصول‌گرایان است؛ هرچند در این طیف مشکلات و تشتت آراء وجود داشته، اما در عین حال او در این جبهه به‌عنوان رهبر و نماد این فکر در مجلس شورای اسلامی تلقی خواهد شد.

جلیلیان تأکید کرد: اگر به‌صورت حرکت منطقی، عقلی و دموکراسی بحث ریاست مجلس را دنبال کنیم، یقیناً منتخبان همفکر آقای عارف به‌عنوان نماد اصلاح‌طلبی باید به وی رأی دهند و عارف رئیس مجلس شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره خصوصیات شخصی عارف و لاریجانی افزود: آقای لاریجانی واجد اوصاف نیکو و خوبی به‌عنوان رئیس مجلس بوده و حلم، دوراندیشی، سیاست‌مداری او در طول انقلاب اسلامی تاکنون و حضور او در ارکان نخست مدیریت کلان کشور نقطه امتیاز شخصی آقای لاریجانی محسوب می‌شود.

جلیلیان ادامه داد: آقای عارف نیز ریاست دانشگاه‌های اصفهان و تهران را به‌عهده داشته و معاون اول رئیس‌جمهور دوره اصلاحات بوده و از خود گذشتگی او در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و انصراف به‌نفع رئیس‌جمهور کشور از ویژگی‌های شخصی او تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه آقای عارف در جریان انتخابات مجلس دهم، رهبری جبهه اصلاحات را در سراسر کشور به‌عهده داشت و این نتیجه خوب برای جناح اصلاح‌طلب رقم خورد، تصریح کرد: البته نتیجه انتخابات مجلس دهم صرفاً ناشی از عملکرد شخص عارف نیست، اما او به‌عنوان یکی از لیدرهای این جریان عمل کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تأکید کرد: ما حق انتخاب رئیس مجلس را به منتخبان مردم باید بدهیم و منتخبان مردم بعد از 7 خرداد که مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود، شرایط را بررسی و تصمیم گیری می‌کنند.

جلیلیان گفت: در نهایت نوعاً منتخبان یک جبهه سیاسی علاقمندند که لیدر و رهبر آنها ریاست‌شان را در مجلس به‌عهده گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سطوح مدیریت کلان آقای لاریجانی قابلیت تطبیق با آقای عارف را ندارد؛ به این معنی که سطح مدیریت آقای لاریجانی بعد از انقلاب با سطح مدیریت آقای عارف متفاوت است.