همکاری نزدیک کاخ سفید و عربستان برای مقابله با ایران

در ادامه اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی، حالا کاخ سفید بر همکاری نزدیک این کشور با عربستان سعودی برای مقابله با ایران تاکید کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری دوشنبه(شب گذشته)خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که بخش مهمی از سوالات به موضوع طرح پیشنهادی در کنگره آمریکا به منظور بررسی نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر اختصاص داشت.

جاش ارنست در این باره گفت بعید است که رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار متن گزارش کمیته تحقیق کنگره در مورد نقش عربستان در حادثه حمله یازده سپتامبر 2001 موافقت کند.

سخنگوی رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «ما همچنان معتقدیم که می‌توانیم نگرانی‌هایمان در ارتباط با عربستان سعودی را از راه دیپلماسی حل کنیم. البته آنها شریک مهمی برای آمریکا در مقابله با تروریسم هستند».

ارنست ادامه داد: «حوزه‌های متنوعی هستند که ما با یکدیگر همکاری نزدیکی داریم. از موضوع حل وضعیت کنونی در سوریه تا تضعیف و در نهایت نابودی داعش، جنگ با القاعده در یمن یا برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه».

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: «قطعا حوزه‌هایی هستند که آمریکا و عربستان سعودی به طور موثر با هم کار می‌کنند اما قطعا ما روی همه چیز اتفاق نظر نداریم اما این تفاوت‌ها را می‌توان از راه دیپلماسی حل کرد».

خبرنگاری سوال کرد آیا موضوع طرح پیشنهادی در کنگره آمریکا درباره 11 سپتامبر در دیدار اوباما با ملک سلمان مطرح خواهد شد؟

ارنست در پاسخ به این سوال، باز هم موضوع ایران را پیش کشید و گفت: « فکر نمی‌کنم این موضوع در دستور کار و گفتگوی رئیس‌جمهور(آمریکا) باشد. موضوعات بسیار زیادی برای بحث و گفتگو وجود دارد که برخی از آنها را مطرح کردم به طور خاص موضوعات مربوط به ایران، داعش و وضعیت در یمن».