موقعیت طلایی ایران برای وضع تحریم های جدید!

 گالف نیوز در گزارشی به قلم "شهیر شهیدثالث" نوشت: موضع‌گیری تهران درمورد آزمایش موشک‌های بالستیک، موقعیت طلایی در اختیار جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها قرار داده است تا برای وضع تحریم‌های جدید، دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهند.

 
ایران نخستیم بار در اواخر دهه 80 میلادی و همزمان با جنگ عراق، برنامه موشکی خود را مورد آزمایش قرار داد. در آن زمان ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و به دلیل ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، از هر سو تحت فشار قرار داشت. نیروی هوایی ایران با استفاده از تجهیزاتی که از دوران سلطنت پهلوی برجای مانده بود، نقش مهمی در جنگ با عراق ایفا کرد و در تمام 8 سال نبرد نظامی با این کشور در خط مقدم جبهه بود.
 
گالف نیوز در ادامه نوشت: حضور مداوم در جنگ 8 ساله با عراق موجب شد نیروی هوایی ایران بسیاری از خلبانان نخبه و هواپیماهای مجهز خود را از دست بدهد. بسیاری از هواپیماهای جنگی که در اختیار نیروی هوایی ایران قرار داشتند، ساخت آمریکا بودند و تامین قطعات و تجهیز آن نیازمند تعامل با غرب بود. اعمال تحریم‌های اقتصادی و تحلیل قدرت نیروی هوایی ایران موجب شد این کشور تلاش گسترده‌ای را برای خودکفایی در عرصه دفاع هوایی آغاز کند. نتیجه این تلاش بی‌وقفه، شکوفایی صنعت هوا و فضای ایران و ساخت انواع موشک‌های کوتاه، میان و دور بُرد به دست متخصصان ایرانی بود. "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، نیز در یک توییت آورده بود: اگر ایران موشک در اختیار داشت، صدام هرگز به این کشور حمله نمی‌کرد. 
 
تجهیزات موشکی ایران 3 گروه را بیش از سایرین نگران کرده بود: مقامات آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی. آزمایشات موشکی ایران هر روز چالش‌برانگیزتر شد بطوریکه این کشور توان ساخت انواع موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به دست آورد. آزمایش 8 مارس (18 اسفند) موشک دور بُرد ایران درحالی انجام شد که آمریکا مدعی شد این اقدام نقض‌کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و توافق هسته‌ای را نیز زیر پا می‌گذارد.
 
درحالیکه ایران منتظر اجرایی شدن برجام و لغو کامل تحریم‌های اقتصادی است، طرف غربی مدعی شد آزمایشات موشکی می‌تواند دور جدید تحریم‌ها را برای این کشور به دنبال داشته باشد. مقامات آمریکایی می‌دانند موضوع آزمایشات موشکی در توافق هسته‌ای گنجانده نشده بود و نمی‌توان با استناد به آن، اصل توافق را برهم زد؛ اما می‌توان تحریم‌های جدیدی را به دلیل تهدیدآمیز بودن آزمایشات موشکی بر ایران تحمیل کرد.
 
"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، مایل نیست عاملی موجب برهم خوردن توافق هسته‌ای، که یکی از دستاوردهای مهم دوران ریاست وی در کاخ سفید به حساب می‌آید، شود. باتوجه به فشار لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ایران را مستحق تحریم‌های جدید به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک می‌دانند. حتی اگر "هیلاری کلینتون" دموکرات به ریاست جمهوری در آمریکا انتخاب شود، نمی‌تواند در برابر اکثریت نمایندگان کنگره ایستادگی کند و ممکن است به تحریم‌های جدید علیه ایران تن دهد. و اگر یک جمهوری‌خواه رئیس جمهور بعدی آمریکا شود، تکلیف روشن است، او بدون نیاز به رای اکثریت نمایندگان کنگره نیز با تحریم ایران موافقت خواهد کرد.