محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس تغییرات آب و هوایی بامداد امروز سه‌شنبه به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونانش و همچنین حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه وارد نیویورک شد، قرار است ساعت یک و نیم بعداز ظهر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی و 22 به وقت تهران در نیویورک با جان کری همتای آمریکایی دیدار و در خصوص برجام به رایزنی بپردازد.

آنگونه که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است در این نشست دو طرف در خصوص اجرای برجام و موضوعات منطقه‌ای شامل راه حل سیاسی حل بحران سوریه گفت‌وگو می‌کنند. این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از انجام این سفر عنوان کرد که دو طرف در خصوص اجرای برجام به گفت‌و‌گو خواهند پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک در خصوص دیدارش با کری  با اشاره به این نکته که مدت‌هاست برای موضوع پیگیری اجرای برجام (از روز اجرایی شدن برجام تاکنون) ملاقات حضوری با وزیر امور خارجه آمریکا صورت نگرفته است و فرصتی برای این اقدام نداشتیم، تاکید کرد: لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام توسط امریکا، یک دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که محور اصلی گفت‌وگو با کری چیست و آیا همان نقل قول شما در اشپیگل است که گفتید ما تنها از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن اینکه مانع مراودات ما با اروپا نشود»، گفت: ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم ضمن اینکه ما منعی هم برای ارتباط سالم اقتصادی با آمریکا نداریم ولی آمریکایی‌ها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند.

ظریف تصریح کرد: برجام به دنبال تغییر آن مصوبات نبود بلکه برجام به دنبال مداخله نکردن آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح راه‌های پیگیری برجام گفت: یا بنده در نیویورک پیگیر شدم یا همکارم آقای سیف در واشنگتن مذاکرات داشتند و هم پیگیری‌هایی که از طریق ایمیل و سایر ارتباطات و همچنین کمیسیون مشترک در وین در روز جمعه، همه اینها با هدف جلوگیری از مداخله آمریکا بود.

وی درباره هدف خود از این پیگیری‌ها عنوان کرد: باید جلوگیری کنیم از مقرراتی که قبلا آمریکایی‌ها داشتند که بخواهد مانع از این شوند که سایر موسسات پولی و مالی در اروپا و آسیا با جمهوری اسلامی ارتباطات بانکی و مالی داشته باشند.

ظریف ادامه داد: این تلاش‌ها و اقدامات برای این است که در طول سال‌های گذشته آمریکایی‌ها یک مجموعه‌ای مقررات و موانع ایجاد کردند که به علت برجام از نظر قانونی رفع شده حالا لازم است همه موسساتی که از این مقررات در گذشته خسارت دیده‌اند اطمینان حاصل کنند که در آینده خسارت نخواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: یک قسمت این کار قانونی است که از نظر ما انجام شده و یک قسمت دیگر کار اطمینان بخشی به موسسات مختلف است که با ایران ارتباط دارند که این یک مقدار بیشتری طول می‌کشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص اجلاس آب و هوا تصریح کرد: ایران تعهدات خود را در اجلاس آب و هوا اعلام و هیأت دولت نیز تصویب کرده و اجازه امضا داده است و در جلسه اهداف 2030 هم بحث‌های مربوط به برنامه‌های کشورها و توقعات آنها از جامعه بین‌المللی مطرح می‌شود.