فرمانده سپاه در لیست قدرتمندترین افراد جهان

لازمه پیشرفت در هر عرصه ای بکارگیری مدیران زبده و خبره و در عین حال باتجربه و بادانش است؛ به اذعان تمامی کارشناسان، نیروی انسانی مخلص و آماده به کار، در صورت نبود مدیریت و فرماندهی مقتدرانه و هوشمند "هرز" می روند.

 

بدون هیچ گونه اغراقی، "نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" یکی از مهمترین دلایل ایستادگی و قدرتمندی کشورمان در صحنه بین المللی محسوب می شود؛ قدرتی که دوست و دشمن به آن اذعان می کنند و مدام از پیشرفت هایش می گویند؛ قدرتی که با کمک مردم هشت سال اجازه نداد تا یک وجب از خاک کشورمان به اشغال دشمن درآید؛ قدرتی که بارزترین ویژگی آن بومی بودن و پیشرفت خیره کننده اش در طی سال های اخیر محسوب می شود.

 

بدون تردید این روزها و در شرایط بحرانی منطقه غرب آسیا که مردم سوریه و عراق به صورت مستقیم با گروهک های تکفیری در حال مبارزه هستند و حکومت آل سعود بدون هیچ گونه اعتنایی به قطعنامه های بین المللی روز و شب مردم مظلوم یمن را بمباران می کنند و رژیم صهیونیستی نیز به خون ریزی های خود در فلسطین ادامه می دهد، نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه اصلی آن حفاظت و حراست از آرمان های جمهوری اسلامی است، بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می کند.

 

جعفری

 

از همین رو گروه سیاسی خبرگزاری میزان از امروز قصد دارد تا مخاطبان گرامی را با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشور که در سایه هدایت ها و تعیین سیاست های فرمانده معظم کل قوا، نقش بسزایی را در اقتدار نیروی تحت امر خود داشته و دارند، آشنا کند و در قدم اول این معرفی، به سراغ فرمانده کل سپاه رفته است.

 

سرلشکر پاسدار "محمدعلی جعفری" متولد سال 1336 در یزد است که تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در این شهرستان به پایان رساند؛ وی در سال 1356، در رشته معماری در دانشگاه پذیرفته شد و فعالیت‌های سیاسی خود را نیز در همان دوران شروع کرد.

 

وی در عنفوان جوانی در جریان مبارزات مردم انقلابی تهران، همدوش مردم و دانشجویان در تظاهرات شرکت کرد و در آستانه پیروزی انقلاب نیز دستگیر و به زندان افتاد.

 

پس از انقلاب فرهنگی و بسته‌شدن دانشگاه‌ها، در جهاد علمی دانشگاه به فعالیت ادامه داد و پس از شروع جنگ به عنوان یک بسیجی عازم جبهه‌ها شد و در سال 1360 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

 

جعفری

 

وی با توجه به ضرورت حضور در جبهه‌ها، تا پایان جنگ به صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌های عملیات غرب و جنوب مشغول خدمت شد که از جمله مسئولیت‌های وی، معاونت عملیات سپاه سوسنگرد و فرماندهی تیپ عاشورا، قرارگاه قدس و قرارگاه نجف است.

 

جعفری پس از پایان جنگ برای ادامه تحصیل به دانشگاه مراجعه کرد و در سال 1371 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری شد.

 

جعفری همزمان با تحصیل نیز به عنوان مسئول عملیات ستاد مشترک و جانشین نیروی زمینی سپاه مشغول فعالیت بود و از سال 1371 مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به مدت 13 سال بر عهده گرفت، که در 5 سال آخر آن، مسئولیت فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران نیز بر عهده وی بود.

 

 

رهبر معظّم انقلاب پس از موافقت با درخواست کناره‌گیری سردار سید یحیی رحیم‌صفوی، در تاریخ 10 شهریور 1386‌ سردار عزیز جعفری را به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب فرمودند.

 

جعفری

 

در بخشی از پیام انتصاب سرلشکر جعفری به سمت فرماندهی کل قوا آمده است:"با توجه به تجارب با ارزش و سابقه‌ی درخشان شما در دورانهای گوناگون و در رده‌ها و مسئولیتهای متنوّع سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، جنابعالی را با اعطای درجه‌ی سرلشگری به فرماندهی این سازمانِ انقلابی و خدمتگزار منصوب می کنم؛ انتظار دارم پیشرفت روزافزون و تحول آمیز سپاه در همه‌ی ابعاد آن را در برنامه‌ی مدیریت و فرماندهی خویش برجسته سازید."

 

زندگی سردار جعفری در کتاب "کالک‌های خاکی" نوشته گلعلی بابایی دربردارنده خاطرات وی از تابستان 1335 تا تابستان 1361 و فتح خرمشهر است که در یازده فصل و حدود 350 تا 400 صفحه به چاپ رسیده است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است: «اصلاً باورمان نمی‌شد بعد از آن همه سختی‌ها و مشکلاتی که در مدت 25 روز از عملیات "الی‌بیت‌المقدس" با آن دست و پنجه نرم کرده بودیم، این طور آزادانه بتوانیم در خیابان‌ها و کوچه‌های ویران شده خرمشهر قدم بزنیم و در مسجد جامع آن نماز شکر به جای بیاوریم. مهمتر از همه اینها پیام حضرت امام به مناسبت آزادی خرمشهر بود که روح ما را جلا داد».

 

 

جعفری

 

در پایان ذکر این نکته گفتنی است که نام "محمد علی جعفری" به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمند ترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی " فارن پالیسی" منتشر شده است، دیده می‌شود؛ در این نشریه که سه سال پیش منتشر شده بود، آمده بود که افراد حاضر در این لیست 500 نفره، در واقع 7 میلینیوم درصد از جمعیت کل جهان به شمار می روند اما بیشترین تاثیر گذاری را در سیاست و اقتصاد بین الملل دارا هستند.