تصمیم اوباما پس از اظهارات سیف/دسترسی ایران به دلار

نیویورک‌پست می‌نویسد: اوباما برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران که آن را هسته میراث ریاست جمهوری خود می‌داند، تا کجا پیش می‌رود؟ به‌زودی جواب این سؤال را می‌گیریم. تهران با صدای بلند تهدید می‌کند از توافق مذکور خارج می‌شود، مگر اینکه به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا کند.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران جمعه گذشته واشنگتن را متهم کرد که به بخشی از تعهدات خود طبق توافق عمل نکرده است زیرا این کشور قادر نیست از دارایی‌های مسدود شده خود در خارج استفاده کند. او گفت که اگر این مشکل حل نشود، توافق فرو می‌پاشد.

نیویورک پست افزود: توقع نداشته باشید که تیم اوباما حتی در فکر این باشد که بلوف ایران را به چالش بکشد. وزارت خارجه همین الآن به پنجاه فرماندار نامه نوشته و از آنها خواسته است در تحریم‌های ایالتی علیه ایران تجدید نظر کنند.

این در حالی است که اکثر این تحریم‌ها مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران نیستند بلکه به‌علت ادعای حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی و سرکوب شهروندانش وضع شده است.

نیویورک‌پست با اشاره دوباره به ادعاهای بی‌اساس آمریکا و غربی‌ها درباره حمایت ایران از تروریسم می‌نویسد: کارگروه اقدام مالی ــ یک نهاد بین المللی که با پولشویی و تروریسم مالی مقابله می کند ــ نیز اخیراً اعلام کرد که همچنان نگران حمایت‌های ادامه‌دار مالی ایران از تروریسم بین المللی است. این نهاد از همه اعضای خود خواست برای محافظت از بخشهای مالی خود در برابر خطرات ناشی از ایران اقدامات مؤثر به عمل آورند.

با وجود این، دولت آمریکا مسیر مخالف را برگزیده است و در نظر دارد امکان دسترسی ایران به دلار را از طریق یک مؤسسه تهاتری در هنگ‌کنگ فراهم کند، به همین علت است که این توافق بد به‌عنوان یک معاهده به کنگره ارائه نشد: اوباما برای جلب رضایت تهران به تغییر مفاد ادامه می‌دهد. این‌طور که پیش می‌رود،‌ اوباما تا جایی ادامه می‌دهد که ایران به هرچه می‌خواهد می‌رسد.