لاریجانی: شرایط همکاری با کره پس از برجام فراهم است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه رایزنی‌های پارلمانی در حاشیه نشست رؤسای مجالس اوراسیا در دیدار با "جونگ ای هوآ" رئیس مجلس کره جنوبی گفت: ما دنبال روابط دراز مدت و مؤثر با کره جنوبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نامگذاری خیابان تهران در کره جنوبی و خیابان سئول در ایران حاکی از همگرایی دو کشور است، افزود: شرایط تغییر کرده و پس از مذاکرات هسته‌ای راه برای همکاری گسترده فراهم است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه که در مجلس ایران در حال بررسی است فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: از مشارکت کره جنوبی در سرمایه‌گذاری طرح‌های نفت و انرژی، راه‌آهن، فولاد و انرژی‌های پاک استقبال می‌کنیم.

لاریجانی بر لزوم توسعه همکاری بانکی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: اختصاص خط اعتباری میان دو کشور اثرگذار و مهم است.

همچنین "جونگ ای هوآ" رئیس مجلس کره جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران در آینده نزدیک، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های ایران رفع شده است، امیدواریم در عرصه‌های مختلف شاهد توسعه و جهش اقتصادی در ایران باشیم.

**لاریجانی: افغانستان در مقابله با تروریسم پیشرفت‌هایی داشته است

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس افغانستان، جان باختن تعدادی از شهروندان این کشور در حادثه تروریستی کابل را تسلیت گفت.

لاریجانی تأکید کرد: واقعا باید برای مبارزه با تروریسم در منطقه فکر جدی کرد.

وی افزود: افغانستان در مقابله با تروریسم پیشرفت‌هایی داشته است، اما کشورهای منطقه نیز باید کمک کنند.

گفتنی است، رؤسای مجالس پاکستان و افغانستان نیز در این ملاقات‌های جداگانه بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، به‌ویژه مقابله با پدیده شوم تروریسم تأکید کردند.

براساس این گزارش، علی لاریجانی همچنین در دیدار با همتای پاکستانی‌اش در سخنانی، گفت: ایران و پاکستان کشورهای اسلامی مهم منطقه هستند و سفر آقای روحانی به اسلام‌آباد نتایج خوبی داشت.

وی افزود: کار خط لوله گاز در ایران نهایی شده است و خوشحال هستیم که این طرح مورد توجه پاکستان است.

رئیس مجلس تأکید کرد: زمینه‌های زیادی برای همکاری اقتصادی میان دو کشور از جمله در حوزه فروش نفت وجود دارد.

لاریجانی همچنین با اشاره به اثرگذاری رایزنی‌های ایران و پاکستان در حل مسائل منطقه از جمله بحران یمن، گفت: سعودی‌ها راه اشتباهی را در منطقه در پیش گرفته‌اند، پس از تغییرات در حکومت سعودی‌ها، رفتار آنها از حکمت گذشته برخوردار نیست.

وی گفت: جمهوری اسلامی علاقه‌مند به خصومت با هیچ کشوری نیست و از رفتار سعودی‌ها متأسف هستیم.