رژیم صهیونیستی نگران رشد مجدد ایران

درحالی که خبر واگذاری دو جزیره از سوی «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهور مصر به عربستان سعودی سرو صدای فراوانی را به پا کرده است ، یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با رسانه آمریکایی «المانیتور » گفت، اعراب فهمیده‌اند که مشکلشان اسرائیل نیست است بلکه اسرائیل حلال مشکلات است.

این مقام امنیتی ارشد اسرائیل که مایل به افشای نامش نبود، در این زمینه گفت: « واگذاری دو جزیره مصر به عربستان سعودی نشان از پیشبرد گفت‌‌وگوها بین اعراب سنی منطقه با اسرائیل دارد. روابط  اسرائیل در منطقه عمیق و مهم است و اعراب میانه‌رو خاورمیانه دوره عثمانی را فراموش نکرده‌اند.»

این مقام اسرائیلی در ادامه افزود، بسیاری از بازیگران عرصه منطقه نیز متوجه شده‌اند  که اسرائیل نه تنها معضل نیست بلکه خود راه برون رفت از مشکلات است . اعراب میانه رو بسیار نگران رشد فزاینده دو امپراتوری گذشته غیر عرب منطقه یعنی ایران و ترکیه هستند. گفت‌و‌گوی اسرائیل با کشورهای سنی بزرگ منطقه بدون علنی کردن آن در حال جریان است که البته همواره پرثمر بوده است.»

وبگاه صهیونیستی «مدیا لاین» نیز چندی قبل در مطلبی با این مضمون نوشت: واگذاری این جزیره‌ها به ریاض در واقع نوعی «گشایش جبهه دیپلماتیک جدید علیه ایران» است.

مدیا لاین نوشت: «ملک سلمان» پادشاه عربستان  و عبدالفتاح السیسی در جریان دیدار با هم 30 توافقنامه به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا کردند اما یکی از آن‌ها که واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض است، موجب می‌شود عربستان سعودی بابت استفاده از این دو جزیره کوچک واقع در دهانه خلیج عقبه 2 میلیارد دلار به قاهره پرداخت کند.

پروفسور «ابراهیم عواد» استاد دانشگاه آمریکایی قاهره در این زمینه گفت که اعلام این مسئله تنها یک توافق نیست و مخالفان و موافقانی دارد و  البته این مسئله مردم را در بهت فرو برده است.

«امیر عورن» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» نیز ارزیابی نمود، واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر از مصر به عربستان سعودی «توافقی خوب برای اسرائیل» است.

«اسحاق لوانون» سفیر اسرائیل در مصر از سال 2009 تا 2011   نیز در این باره گفت: «این امر موجب تقویت روابط مصر و عربستان سعودی می‌شود و برای منطقه نیز خوب بوده و تبعات مثبتی نیز برای اسرائیل دارد. مصر برای ما مهم است و ما با از این طریق می‌توانیم با عربستان سعودی در تماس باشیم. پس این رویداد آشکارا به نفع اسرائیل است.»

وی در ادامه افزود: «من شخصا بر این باورم که  باید از عربستان بخواهیم تا تنگه تیران را بخشی از آب‌های بین‌المللی اعلام نماید تا تردد دریایی در آن به صورت آزاد برقرار شود.»

«موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل نیز امروز (سه شنبه)در نشست خبری اعلام کرد که عربستان سعودی در این زمینه به اسرائیل ضمانت کتبی داده بود.

 و اما خبرگزاری «رویترز»  نیز با اشاره به تقابل نفتی تهران-ریاض  در گزارشی با رویکردی پیرامون کشمکش درتعیین سطح تولید  نفت نوشت: تصمیم اخیر عربستان سعودی در نشست دوحه در زمینه ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت به نظر می‌رسد تاییدی بر تغییر قابل توجه سیاست‌های نفتی این کشور باشد.

به نوشته رویترز عربستان بارها تاکید کرده است که از چاه‌های نفتش به عنوان سلاح دیپلماتیک استفاده نمی‌کند اما در آخر هفته گذشته این کار را به عنوان بخشی از «ستیز در حال شدت یافتن با ایران » انجام داد.

بر این اساس، موضع عربستان سعودی در زمینه تولید نفت ایران از سال گذشته به طور پیوسته شدت یافته و اینک هیچ گونه محدودیتی را در تولید نفت خود نمی پذیرد مگر این که ایران نیز چنین محدودیت‌هایی را اعمال دارد که البته این کشور نیز آن را رد کرده تا تولیدش را به سطح قبل تحریم‌ها برساند.

رویترز می‌نویسد: ریاض با اتخاذ چنین مواضع  سفت و سختی از شکست مذاکرات دوحه مطمئن شد و خیالش را از سطح تولید نفت راحت کرد و به نظر می‌رسد این راهبرد دیپلماتیک  تغییراتی را در بازارهای نفتی موجب شود.

این رسانه در ادامه با اشاره بر تاکید ایران در افزایش تولید نفت خام خود در کمتر از یک سال و پذیرش اکثریت تولید کنندگان نفت نوشت: عربستان به طور دائم مخالف توافق هسته ای ایران بوده و بیم دارد که این مسئله موجب تقویت اقتصادی ایران شده و بدین طریق این کشور در نبردهای نیابتی در لبنان، یمن، سوریه و عراق سرمایه گذاری کند.

در انتهای این گزارش آمده است: مقام‌های سعودی در خفا از توانمندی ایران در افزایش سریع تولید نفت و صادرات آن ابراز ترید می نمایند. هرچند که واقعیت این است که افزایش تقاضای جهانی نفت کمک می‌کند تا بدون این‌که دیگر تولید کنندگان ناچار شوند جلوی تولید خود را بگیرند، بازار نیز خود را آماده پذیرش نفت‌ مازاد ایران نماید.

 و اما «رادیو بین‌المللی فرانسه» نیز در تحلیلی که در این زمینه  در وبگاهش آورده است، نوشت: به گفته ناظرین امور نفت با توجه به خودداری ایران از حفظ سطح تولید خود و تاکید عربستان بر پیوستن ایران به سیاست‌های اعلام شده در دوحه، انتظار نمی‌رود تصمیمات سرنوشت سازی درجهت توقف سقوط بهای نفت و افزایش سریع آن اتخاذ شود.

«فریدون خاوند» استاد اقتصاد ساکن فرانسه می‌گوید: «حتی اگر بهای نفت در دوحه با توافق همگان در سطح کنونی باقی می‌ماند، باز  امید چندانی به جهش سریع قیمت در بازار جهانی نمی رود.

وی گفت: «با توجه به شرایط بازار و ادامه بسته شدن برخی از سکوهای نفتی «شیل» در آمریکا و سرمایه گذاری‌های کمتردراین رابطه احتمال می‌رود بهای نفت اوج دوباره خود را در سال 2017 از سر گیرد.