باگذشت 3 ماه از برجام هیچ تحول اقتصادی مشاهده نمی‌شود

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با «رادیو گفت‌وگو» با اشاره به گفته های قبلی مقامات کشورمان مبنی بر تحول اقتصاد بعد از توافق هسته ای، گفت: مردم و مسئولان بر اساس بیانات تیم مذاکره کننده و آقای روحانی بدنبال این بودند تا این اقدامات صورت گیرد ولی بعد از سه ماه که از توافق می‌گذرد، می بینیم که چنین اقدامی نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما قبل از عید جلسه‌ای برگزار کردیم و از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و آقای عراقچی و نفرات دیگری دعوت کردیم و نمایندگان در کمیسیون سوال کردند تا مسئولان بگویند چقدر از پول های ما آزاد شده است.

کوثری پاسخ به این پرسش را ناظر بر پول های جمهوری اسلامی ایران در بانک های خارج عنوان کرد و گفت: باید گفت هنوز چیزی وارد نشده و گفته می شود که پول ها در بانک های خارج است ولی واقعیت این است که نمی توان عملیاتی انجام داد و امریکا اذعان کرد تا زمانیکه آن ها اجازه ندهند، بانک ها چنین اجازه ای ندارند.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه آمریکا با صراحت اعلام نکند، این مسئله همچنان وجود دارد و این ارقام در مقابل رقم هایی که مسئولان عزیز ما گفتند، بسیار فاصله دارد و قول هایی که بعد از توافق و برجام دادند عملی نشده، ما نمی خواهیم زحمات تیم مذاکره کننده را نادیده بگیریم ولی نتیجه باید برای مردم ملموس باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش سه بخشی اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی بررسی شده است، گفت: هم اینک تخلفی صورت گرفته یعنی رآکتور اراک نباید برچیده می‌شد، مگر اینکه رآکتور جدید طراحی و ساخته و کار گذاشته می‌شد که متاسفانه هنوز توافقی صورت نگرفته و چین قبول نکرده است.

کوثری در پایان افزود: تیم بازرسی باید این مسئله را به مردم گزارش دهند؛ مورد دیگر، تعهدات متقابل است و سومین قسمت گزارش نیز چالش هاست که به شکلی در گزارش آمده که گویی مردم ایران مقصر بودند.