آیا پرواز ولوکوپتر در تهران عملیاتی خواهد شد؟+تصاویر

موضوع "ترافیک" یکی از مباحثی بوده که در کلانشهرها و به خصوص در شهر "تهران" به صورت ویژه مطرح بوده و پیدا کردن راهکاری در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

شهر  "تهران"  با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر و وسعت 700 کیلومتر مربع، از ناهنجاری‌های بسیاری از جمله "ترافیک" رنج می‌برد که این موضوع در درازمدت می‌تواند بر امنیت اجتماعی تاثیر منفی بگذارد.

**ترافیک سنگین "تهران" 

روزانه صدها وسیله نقلیه  در سطح شهر "تهران" تردد می‌کنند و زمانی که ساعت 7 تا 7:30 صبح از منزل خارج می‌شویم، انفجار جمعیت و ترافیک سرسام‌آوری را در سطح شهر مشاهده می‌کنیم.

برای مثال می‌توانیم ترافیک گسترده را در سطح بزرگراه‌های اصلی و مهم شهر "تهران" همچون "همت غرب"، "همت شرق"، "نیایش غرب"، "نیایش شرق"، "چمران شمال"، "چمران جنوب" و ... ببینیم که لزوم اندیشیدن راهکاری در این زمینه ضروری است.

**"ولوکوپتر"  چه مشخصاتی دارد؟

یکی از ادواتی که اخیرا رونمایی شده و براساس نظرات کارشناسان و صاحبنظران خصوصیاتی بین "هلیکوپتر" و "پهپاد" دارد، "ولوکوپتر" است که البته به عقیده طراحان این وسیله ، "لوکوپتر" می تواند مشکل ترافیک را حل کند.

 

آیا پرواز

آیا پرواز

 

این وسیله یک شاهکار در زمینه مهندسی پرواز بوده که از 18 قطعه ویژه الکترونیکی ساخته شده و قابلیت حمل 2 نفر را دارد و می‌توانند در تسهیل رفع ترافیک شهری ایفای نقش کند.

 

"الکساندر زاسل" مدیر اجرایی E-Volo شرکت آلمانی هلی‌کوپتر با به پرواز درآوردن این بالگرد، محصول شرکت خود را تایید کرد. "ولوکوپتر" به عنوان یک بالگرد هیبریدی توصیف می‌شود و 2 صندلی برای سرنشینان آن وجود دارد.

این بالگرد که از موتو الکتریکی با دقت بالا استفاده می‌کند، به‌وسیله یک جوی استیک و تعداد اندکی دکمه کنترل می‌شود و برخلاف بالگردهای رایج محیط زیست را آلوده نمی‌کند.

"ولوکوپتر" می‌تواند یک راه ارتباطی جدید در مسیر‌های شهری به‌حساب آید و دولت‌ها باید درمورد قوانین و مقرارت آن تصمیم بگیرند. این اتفاق دور از انتظار نخواهد بود اما در صورت تحقق این امر یقینا حرفه و مجوزهای جدیدی برای کنترل هواپیمای بدون سرنشین و مقررات خلبانی تنظیم خواهد شد.

 

"ولوکوپتر" وسیله‌ای سبک بوده که می‌تواند با آلودگی صوتی بسیار کم و با داشتن آزمایشات موفق در مدیریت ترافیک شهر نقش‌آفرینی کند و شاید این وسیله بتواند ترافیک شهر "تهران" را تا حدودی تسهیل کند.

*** ولوکوپتر وسیله‌ای جدید در حمل و نقل شهر

البته صاحبنظران معتقدند، "ولوکوپتر" یک پهپاد هیبریدی بوده که از سال 2007 کار طراحی و تولید آن آغاز شده و در سال 2013 میلادی توانسته اولین پرواز موفق خود را انجام دهد.

 

آیا پرواز

آیا پرواز

آیا پرواز

 

ساخت این شاهکار مهندسی پرواز در راستای تسهیل ترافیک در شهرهایی بوده که عبور و مرور در آنها به راحتی جریان ندارد و به نظر می‌رسد تهران یکی از گزینه‌های جدی استفاده از این وسیله باشد.

استفاده از "ولوکوپتر" می‌تواند در صورتی که هزینه ترافیک را کاهش دهد، وسیله بسیار خوب برای رفع مشکل ترافیک شهر "تهران" باشد، اما باید ابتدا تکنولوژی این وسیله منتقل گردد و در کشور مهندسی معکوس شود.

البته با توجه به اینکه از قیمت "ولوکوپتر" اطلاعاتی وجود ندارد، باید دید قیمت هر فروند "ولوکوپتر" چقدر بوده و سپس درباره واردات یا انتقال تکنولوژی آن تصمیم گرفت.

در سا‌ل‌های اخیر یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری "تهران"، توسعه کیفی و کمّی زیرساخت‌های حمل‌ و‌ نقلی از جمله تکمیل شبکه بزرگراهی، احداث پل‌ها و تونل‌ها، گسترش حمل و نقل عمومی و تجهیز معابر شهری به امکانات کنترل هوشمند بوده که البته تاثیرگذاری آن نیازمند قضاوت شهروندان تهرانی است.

 

البته این وسیله باید برای اقشار متوسط و کم درآمد هم مقرون به صرفه باشد، چرا که این قشر زحمت‌کش جامعه، بخش بزرگی از "تهران" را تشکیل می‌دهند تا بتوانند از "ولوکوپتر"  استفاده کنند.