تایید جانشینی پسرکوچک رهبر کره شمالی

یک مقام بلندپایه کره شمالی برای نخستین بار طرح جانشینی "کیم جونگ اون " کوچکترین پسر" کیم جونگ ایل" رهبر فعلی این کشور پس از مرگ پدر را به عنوان رییس این کشورتایید کرد.

به گزارش افکاربه نقل از شبکه خبری العالم " یانگ هیونگ سوب " یکی از رهبران ارشد حزب حاکم کره شمالی طرح جانشینی پسر۲۷ ساله کیم جونگ ایل رهبر فعلی کره شمالی بجای وی را تایید کرد.

این مقام ارشد کره شمالی گفت: مردم ما به وجود چنین رهبران برجسته ای افتخار می کنند، برای ملت ما مایه سربلندی است که به کیم ایل سونگ رییس بزرگ و کیم جونگ ایل رهبر بزرگ کشور خدمت کند و امروز نیز برای ما مایه افتخار است که به ژنرال کیم جونگ اون خدمت کنیم.

کیم ایل سونگ پدر رهبر فعلی کره شمالی و بنیانگذار جمهوری کره که در سال ۱۹۹۴ درگذشت، اعلام کرده بود که رییس ابدی این کشور است.

اظهارات یانگ هیونگ سوب معاون رییس شورای رهبری دفتر سیاسی حزب حاکم کره شمالی نخستین تایید رسمی جانشینی کیم جونگ اون پسر کوچک کیم جونگ ایل است.

این پسر جوان هفته گذشته به رتبه ژنرال نائل گشت و سمت های عالی رتبه ای در دستگاه های دولتی کره شمالی به عهده گرفت تا مقام و موقعیت وی را به عنوان جانشین پدر مستحکم کند ولی هیچ بیانیه رسمی در این خصوص صادر نشده است.

تصاویری از کیم جونگ اون در هفته گذشته منتشر شد، وی از زمانی که نامش به عنوان جانشین پدرش مطرح گشته دوبار به طور آشکارا در کنار پدرش ظاهر شده است.

کیم جونگ ایل که ۶۸ سال سن دارد در ماه اوت گذشته دچارسکته مغزی شد و به نظر می رسد که وضعیت جسمانی مطلوبی ندارد.

رسانه های کره جنوبی خبر داده اند که کره شمالی روز یکشنبه خود را برای بزرگترین رژه نظامی در تاریخ خود و در شصت و پنجمین سالروز تاسیس حزب کمونیست و برگزاری جشن به مناسبت اعلام جانشینی پسر کیم جونگ ایل و انتقال قدرت آماده می کند.

آمریکا در انتظار تغییر قدرت در کره شمالی

" رابرت گیتس " وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه در واشینگتن اظهار داشت که آمریکا در انتظار آن است تا " کیم جونگ اون " پسر کیم جونگ ایل رهبر کنونی کره شمالی قدرت را در این کشور بدست گیرد.

گیتس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با " کیم تایی یونگ " همتای کره جنوبی خود افزود: دستیابی فرزند کیم جونگ ایل به قدرت در کره شمالی پیش فرضی است که همه ما روی آن کار می کنیم.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه ممکن است روند انتقال قدرت در کره شمالی با منازعاتی همراه باشد، گفت که با این وجود پیامدهای چنین تحولی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وزیر دفاع کره جنوبی نیز با بیان اینکه " در روند انتقال قدرت ممکن است بی ثباتی هایی بوجود آید "، تاکید کرد که آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با هر رویداد احتمالی در کره شمالی آمادگی دارند.