توضیحات کمالوندی درباره فروش آب سنگین اراک به آمریکا

"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیرامون قرارداد فروش آب سنگین به آمریکا اظهار داشت: با توجه به مازاد تولید آب سنگین در کشور که به طور سالانه داریم بازارهایی که قابل اعتماد باشند و به این ماده نیاز داشته باشند و از آن استفاده بهینه کنند را با در نظر گرفتن مسائل استراتژیک، اقتصادی و تجاری یافته و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  

 

وی گفت: ما در حال مذاکره با تعدادی از کشور‌ها برای فروش آب سنگین هستیم و با بعضی از آن‌ها مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است. اما درباره جزئیات آن بعد از پیشرفت کار و نهایی شدن تمامی مراحل اظهارنظر خواهیم کرد.  

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: ‌ با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن آب سنگین نمی‌توان این ماده را به هر کشور و یا جایی به دلیل مسائل امنیتی و تعهدات بین المللی که به عهده هر یک از کشورهای تولید کننده مواد هسته‌ای است صادر کرد و ما در چارچوب قوانین تجاری و بین المللی در این حوزه اقدام به فروش مواد می‌کنیم. در عین حال ما نیاز داریم تا بازارهای قابل اتکا داشته باشیم.

همچنین،  "سید عباس عراقچی" رییس ستاد پیگیری اجرای برجام شامگاه جمعه پس از پایان نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 پس از اجرای برجام گفت: سه ماه در حال مذاکره برای امضای قرارداد تجاری بودیم که بالاخره قرارداد فروش 32 تن اب سنگین اراک امضا شد.