آزمایشگاه آمریکایی با خرید آب سنگین ایران سود می‌برد

روزنامه آمریکایی «نیوز سنتینل» نوشت: آزمایشگاه ملی «اوک ریج» سال گذشته دیدگاههای کار‌شناسی علمی و فنی خود را در اختیار گروه مذاکره هسته‌ای با ایران قرار داد و اکنون از مزایای این توافق تاریخی بهره‌مند می‌شود. 

 
این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود افزود: گزارش‌های خبری حاکی است دولت اوباما ۳۲ تن آب سنگین از ایران خریداری می‌کند. آب سنگین ماده کلیدی در تولید سلاح‌های هسته‌ای است و می‌توان از آن در برخی گونه‌های رآکتور هسته‌ای های هسته‌ای که پلوتونیوم تولید می‌کنند، استفاده کرد. 
 
توافق فروش آب سنگین به ارزش برآورد شده ۸/۶ میلیون دلار به ایران کمک خواهد کرد به تعهدات خود در زمینه کاهش ذخیره موادی که می‌توان برای ساخت سلاح از آن‌ها استفاده کرد، عمل کند. 
 
آمریکا اکنون منبع تولید آب سنگین را ندارد و این توافق خرید از ایران به آن کمک خواهد کرد، برخی نیازهای خود را تامین کند. از آزمایشگاه ملی اوک ریج خواسته شده است این محموله آب سنگین را ذخیره کند و مقادیری از آن را به خریداران واجد شرایط بفروشد. 
 
علاوه بر آن این آزمایشگاه از چند تن از این آب سنگین به منظور ارتقای توانایی‌های تاسیسات چشمه نوترون اسپالاسیون استفاده خواهد کرد. این آزمایشگاه در آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی واقع شده است. 
 
به گفته تام میسون، مدیر آزمایشگاه ملی اوک ریج، استفاده از این آب سنگین کمک زیادی به ارتقای توانایی‌های تحقیقاتی تاسیسات چشمه نوترون اسپالاسیون خواهد کرد. 
 
آزمایشگاه ملی اوک ریج قصد داشت در سال ۲۰۰۶ و پس از آن از آب سنگین استفاده کند، اما در آن زمان قادر نبود میزان کافی از آب سنگین با کیفیت بالا تهیه کند.  این آزمایشگاه سال‌ها پیش حدود هفت تن آب سنگین از ساوانا ریور سایت (SRS) در کارولینای جنوبی تهیه کرد، اما این تنها یک سوم مقدار مورد نیازش بود. مجتمع ساخت سلاح‌های هسته‌ای Y-۱۲ هم درخواست آزمایشگاه ملی اوک ریج برای آب سنگین را رد کرده بود. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: افزایش تولید نوترون ناشی از دریافت آب سنگین از ایران به این آزمایشگاه کمک خواهد کرد آزمایش‌های جدیدی و با سرعت بیشتر با مواد انجام دهد. 
 
وزارت امور خارجه و وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند توافق خرید آب سنگین از ایران روز جمعه در وین به امضای مقامات شش کشوری که در مذاکرات توافق هسته‌ای حضور داشتند، خواهد رسید. به گفته مقامات ارزش این قرارداد حدود ۸/۶ میلیون دلار خواهد بود. 
 
آب سنگین متشکل از ایزوتوپ هیدروژن و غیرپرتوزا است، اما کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد و می‌توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در سلاح‌های هسته‌ای هم استفاده کرد. 
 
براساس توافق هسته‌ای ایران می‌تواند از آب سنگین در رآکتور هسته‌ای اصلاح شده اراک استفاده کند اما باید آب سنگین و اورانیوم غنی شده مازاد بر مصرف خود را در بازارهای بین المللی به فروش برساند. 
 
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد قرارداد خرید آب سنگین فرا‌تر از توافق هسته‌ای نخواهد بود و خریدهای بعدی به طور خودکار انجام نخواهد شد. 
 
این وزارت خانه افزود: آمریکا مشتری دائمی ایران نخواهد بود. این منحصرا وظیفه ایران است که راهی برای اجرای تعهداتش پیدا کند. این راه می‌تواند فروش، رقیق کردن یا نابود کردن ذخیره‌های بعدی باشد تا حجم آب سنگین این کشور در حد مجاز بماند. 
 
این اظهارات نتوانست جمهوریخواهان کنگره را تحت تاثیر قرار دهد.