سفر معاون رئیس جمهور اروگوئه به تهران

پس از سفر هیأت‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور و ونزوئلا به جمهوری اسلامی ایران که به منظور توسعه روابط دوجانبه و نیز تشریک مساعی و تبادل نظر در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی انجام شد، این بار «رائول سندیک» معاون رئیس جمهور کشور جمهوری شرقی اروگوئه در راس هیات اقتصادی و تجاری از تاریخ 5 لغایت 8 اردیبهشت ماه 95 از تهران دیدار خواهد کرد.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا (خاورمیانه) به ویژه پس از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مورد توجه اروگوئه این کشور آمریکای جنوبی قرار گرفته است. ایران و اروگوئه دو دوست و شریک تجاری دارای روابط سنتی دیرینه هستند و این کشور نزد افکار عمومی ایرانیان به خوبی شناخته شده است. ریاست اروگوئه در اتحادیه‌های منطقه‌ای از جمله مرکوسور، اوناسور و عضویت غیر دائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد (2017- 2016) از ظرفیت‌های مهم این کشور در آمریکای جنوبی برای توسعه روابط و فضاسازی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و منطقه آمریکای لاتین است.

سفر رائول سندیک معاون رئیس جمهور کشور جمهوری شرقی اروگوئه به دعوت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی صورت می‌گیرد.

سندیک در جریان سفر خود به تهران علاوه بر ملاقات با جهانگیری با حسن روحانی رئیس جمهور نیز ملاقات خواهد کرد.

در سفر سندیک به تهران که توسط یک هیات تجاری و بازرگانی همراهی می‌شود، طیف گسترده‌ای از مناسبات تجاری و اقتصادی در قالب صادرات نفت، همکاری در ساخت پالایشگاه، حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل، فعال سازی حساب مشترک بانکی، همکاری‌های گمرکی، ارتباطات و حمل و نقل دریایی و کشتیرانی، همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی، همکاری‌های علمی و فنآوری به منظور افزایش سطح روابط تجاری و بازرگانی دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. 

در جریان سفر هیات اروگوئه‌ای به جمهوری اسلامی ایران، سندیک با سایر مقامات بلندپایه کشورمان از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و چیت چیان وزیر نیرو ملاقات خواهد کرد.