فراموش کرده‌اید که گفت‌وگوی تمدن‌ها را به جنگ تمدن‌ها تبدیل کردند؟!

حسن روحانی در سمینار «محیط زیست، دین و فرهنگ» گفت: خوشحالم که این سمینار روزی در تهران برگزار می‌شود که در نیویورک سند مهم اقلیم در حال امضا و توجه جهانیان به مسئله محیط زیست است. امیدوارم پیام امروز از تهران در کنار پیام از نیویورک و پاریس، پیام قدرتمند جهانی را به همه بدهد که با وحدت، همفکری، تلاش و کوشش پیگیر همگان می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

وی افزود: بسیار خوشحالم که از ایران و تهرانی سخن می‌گویم که ندایش به عنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به گوش منطق و جهانیان رسید. مفتخرم از کشوری حرف می‌زنم که ندای گفت‌وگوی تمدن‌ها از این سرزمین به پا خاست و خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که محیط زیست، فرهنگ، ادیان و تعامل بین فرهنگ و توسعه پایدار، در سال 2001 از تهران آغاز شد. خوشحالم از تهرانی سخن می‌گویم که ندای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از این سرزمین به پا خاست و در مجمع عمومی سازمان ملل تثبیت شد.

یادآور می‌شود به پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات، سال 2001 به عنوان سال گفت‌وگوی تمدن‌ها تصویب شد و آمریکا رأی مثبت به این نام داد. اما دولت آمریکا آغاز همین سال را با اشغال وحشیانه افغانستان کلید زد و مقامات ارشد آن تصریح کردند جنگ تمدن‌ها و جنگ صلیبی برای تغییر نقشه خاورمیانه اسلامی آغاز شده است. همچنین در همین دوران آمیخته به فریب بود که رژیم آمریکا با وجود بهره‌مندی از همکاری دولت وقت ایران برای اشغال افغانستان کشورمان را جزو «محور شرارت» در دنیا معرفی کرد.

در سال‌های اخیر نیز دولت دموکرات آمریکا با وجود چراغ سبز برای شعار جهان عاری از خشونت (شعار پیشنهادی روحانی) بیشترین جنگ‌های نیابتی و غیرنیابتی را به لیبی، سوریه، یمن و عراق تحمیل کرده است.