چرا دادگاه‌های آمریکا بعد از برجام به فکر جریمه ایران افتاده‌اند؟

ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای کمیسیون انرژی مجلس در خانه ملت با اشاره به برداشت 2 میلیارد دلاری آمریکایی‌ها از دارایی های بلوکه شده ایران، گفت: از بدو نهایی شدن توافق نامه برجام تا زمان اجرا و پس از آن دولت آمریکا در قالب مثلث شوم و با همکاری کنگره و روسای دادگاههای این کشور محدودیت ها، تحریم ها و صدور احکامی جهت بلوکه کردن پول های کشورمان، را پیگیری و عملیاتی کردند.

 

وی با بیان این مطلب که در طول تشدید تحریم ها از سوی آمریکا مسئولان  وزارت امور خارجه کشورمان اعتراض خود را تنها کلامی بیان کرده اند، ادامه داد: هیأت نظارت برجام  بر طبق فرمان 9 ماده ای مقام معظم رهبری و ماده 3 مصوبه مجلس در اقدام متقابل و مناسب دولت در اجرای برجام در صورت هر نوع نقض برجام و اعلام تحریم جدید اعم از تروریسم، حقوق بشر و سایر موارد می بایست اقدام عملیاتی لازم به عمل آورد  و اجرای برجام را متوقف کند.

 

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با تأکید بر این مطلب که تنها 2 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران از سوی آمریکا برداشته نشده است، گفت:  دادگاههای آمریکا در خصوص حادثه یازده سپتامبر شش میلیارد دلار و در مسأله جاسوسان گروگان گرفته شده آمریکایی در سال 58 به ازای هر نفر 430 میلیون دلار و انفجار مقر آمریکایی ها در 33 سال گذشته در بیروت 2 میلیارد دلار حکم صادر کرده اند تا این جریمه ها از پولهای بلوکه شده ایران برداشته شود؛ اما تاکنون دولتمردان ایران در برابر اقدامات آمریکایی ها رفتار قاطع و در شأن جمهوری اسلامی ایران از خود نشان نداده اند.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت به گزارش وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اشاره کرد و اذعان داشت: در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس هیچ اشاره ای به شروط 9 گانه مقام معظم رهبری و بندهای مصوب مجلس نشده است.

 

کارخانه ای گفت: زمانی که آمریکایی ها مشاهده می کنند که از سوی دولتمردان ایران هیچ اقدام عملیاتی در خصوص رفتارهای خصمانه آنها صورت نمی گیرد، آمریکایی ها ترغیب می شوند که شدت تحریم ها را بر ایران بیشتر از گذشته کنند.

 

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون انرژی مجلس با طرح سوالی مبنی بر این که چرا دادگاههای آمریکا بعد از برجام به فکر جریمه کردن ایران افتاده اند؟ گفت: برخی از وقایعی که ایران در آن موارد محکوم شده است مربوط به دهها سال قبل است و معتقدم توافق برجام برای این صورت گرفته است که تا آمریکا راحتر بتواند پول های بلوکه شده ایران را چپاول و غارت کند.

 

کارخانه ای تصریح کرد: مهمترین اقدامی که مسئولان دستگاه دیپلماسی می توانند درمقابل رفتار آمریکایی ها انجام دهند اجرای شروط 9 گانه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس است.

 

به گفته نماینده همدان ایران فعالیت هسته ای را در اجرای برجام به حداقل ممکن رسانده و به تمام تعهداتش عمل کرده است و تنها موردی که در اختیار دارد نظارت بر بازرسی ها است.

 

نماینده مردم همدان در خانه ملت گفت: دولتمردان ایران نباید پرتکل الحاقی را تا اجرای کامل برجام و برگشت پول های بلوکه شده ایران از سوی آمریکایی ها اجرایی کند؛ و مسئولان وزارت امور خارجه باید در کمیسیون مشترک قاطعانه با آمریکایی ها برخورد کند چرا که زبان دیپلماسی التماسی را آمریکایی ها بلد نیستند و آن را نمی فهمند.

 

وی در پایان با بیان این که هر توافق نامه ای که از سوی  یک طرف توافق نامه بدرستی اعمال نشود؛ معنایی ندارد، گفت: ایران باید هرچه سریعتر تعهدات دیگر خود در برجام را اجرایی و عملیاتی نکند و تمام فعالیت های هسته ای خود را از سر گیرد؛ و اگر اقدام متناسبی ازسوی دولتمردان ایرانی در قبال رفتار های آمریکایی انجام نشود اینگونه به نظر می آید که ایران یک سویه برجام را پذیرفته است.