یک گروه 20 نفره از شهرهای مختلف آمریکا، با سفر به شهرخمین از نزدیک با زادگاه و محل تولد معمار کبیر انقلاب اسلامی آشنا شدند.

 

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام ( ره ) در خمین گفت: گردشگران آمریکایی با بازدید از خانه قدیمی و تاریخی حضرت امام (ره) از نزدیک با محل تولد و زادگاه این بزرگ مرد تاریخ آشنا شدند .

 

حجت الاسلام سید جواد رضوی افزود: منزل موروثی حضرت امام و خانه برادر آن حضرت (آیت الله پسندیده ) مورد بازدید این گروه گردشگر قرار گرفت.

 

وی بیان کرد: در دو ماه اخیر این دومین گروه گردشگر از کشور آمریکا است که برای دیدن محل تولد معمار کبیر انقلاب به خمین سفر کرده است.

 

 

 

بیت تاریخی امام (ره) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارند.

 

جلوخان های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه است و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.

 

بعد از عبور از ورودی، فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی وجود دارد که یک هشت ضلعی کامل است وبعد از هشتی راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قراردارد که مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود.

 

بیت تاریخی حضرت امام ( ره ) در محله سه پل مرکز شهر حدود 180 سال پیش ساخته شده و به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.